Het tekort aan halfgeleiders voor de auto-industrie is intussen gekend maar onder het motto “eentje is geentje” zou er een nieuw grondstoffentekort kunnen bijkomen. Deze keer gaat het om magnesium, een belangrijk ingrediënt van aluminiumlegeringen.
Uit een enquête van Autonieuws waar meer dan 2.000 respondenten aan deelnamen blijkt dat 46 procent van hen als volgende wagen overtuigd voor een elektrisch exemplaar kiest. 27 procent opteert voor een plug-in hybride. Diesel en benzine zijn samen nog maar goed voor 27 procent van het totaal aantal stemmen.
LeasePlan heeft zopas haar 2021 Car Cost Index gepubliceerd. Daaruit blijkt dat compacte en middelgrote elektrische voertuigen (EV's) voor professionele klanten in de meeste Europese landen niet duurder meer zijn dan benzine- en dieselauto's.
In het “Fit for 55”-plan, dat in juli werd voorgesteld door de Europese Commissie en nog moet goedgekeurd worden door het Europees parlement, verbiedt Europa de verkoop van nieuwe auto’s met verbrandingsmotoren vanaf 2035. Is dat een realistische optie? Autonieuws maakt een stand van zaken op.
Febiac analyseerde de Belgische automarkt van januari tot september 2021. Die markt wordt steeds elektrischer, met voor het eerst meer dan één op vijf nieuwe auto’s met een (deels) elektrische aandrijving. Intussen daalt het aandeel van diesel verder en blijkt de Belg nog steeds tuk op SUV’s allerhande.
Levertijden voor nieuwe auto’s kunnen vandaag tot vier keer langer zijn dan voor corona. De boosdoener is gekend: de constructeurs geraken niet aan genoeg chips. Maar waarom kan pakweg Apple wel voldoende chips vinden voor zijn iPhones?
De transportsector geniet sinds 2004 van een korting op de dieselaccijnzen – een steunmaatregel die destijds was ingevoerd door regering Verhofstadt II. Vooruit-voorzitter Conner Rousseau vindt dat er een einde mag komen aan deze subsidiëring, die de schatkist volgens hem 733 miljoen euro kostte in 2019. 
PHEV’s verkopen als zoete broodjes in Duitsland, niet het minst omdat kopers er tot € 6.750 subsidie voor krijgen. Zoals het er nu naar uitziet, worden de regels volgend jaar verstrengd, tot luid protest van sommige autobouwers.
Als je kijkt naar het type elektrische auto dat gelanceerd wordt, dan lijkt het alsof de Duitse luxemerken elkaar niet voor de voeten willen lopen. Zit Audi in het ene segment, dan richt Mercedes-Benz zijn pijlen op een ander, terwijl ook BMW een stuk van de markt ‘voor zich’ lijkt te hebben. Zijn er onderlinge afspraken gemaakt?
Statbel, dat voor de Belgische overheid statistieken bijhoudt over allerlei domeinen, publiceerde een nieuw rapport waaruit blijkt dat ons land op 1 augustus 2021 precies 5.927.912 personenwagens telt, op een totaal aantal voertuigen van 7.226.074.
Pagina 6 van 104

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy