Na enkele dagen van intensief onderhandelen, rekenen en discussiëren is de Vlaamse regering het eens geraakt over een klimaatplan waarmee ze naar de COP26-klimaatconferentie in Glasgow kan trekken. Een van de maatregelen is het vanaf 2029 enkel nog toelaten van nieuwe elektrische auto’s in Vlaanderen. Over de verkoop van tweedehandsexemplaren wordt niets meer gezegd.
De Vlaamse regering wil heiliger zijn dan de paus en bespreekt een plan om slechts twee jaar na Noorwegen – wereldleider op dat gebied – vanaf 2027 de verkoop van nieuwe diesels en benzines in onze kleine regio te verbieden, en vanaf 2030 hetzelfde te doen met niet-elektrische tweedehandswagens. Een dergelijk plan is onrealistisch en dreigt ongekend zware gevolgen te hebben voor de Vlaming, (het personeel in) de autosector en de oldtimerliefhebber.
Uit cijfers van de Europese Commissie die opgemaakt werden op 25 oktober blijkt België in Europa het tweede duurste land te zijn voor diesel en het elfde duurste land voor Euro 95-benzine. Onze noorderburen staan er het slechtst voor, met een derde plaats voor diesel en de nummer één voor benzine.
Het tekort aan halfgeleiders voor de auto-industrie is intussen gekend maar onder het motto “eentje is geentje” zou er een nieuw grondstoffentekort kunnen bijkomen. Deze keer gaat het om magnesium, een belangrijk ingrediënt van aluminiumlegeringen.
Uit een enquête van Autonieuws waar meer dan 2.000 respondenten aan deelnamen blijkt dat 46 procent van hen als volgende wagen overtuigd voor een elektrisch exemplaar kiest. 27 procent opteert voor een plug-in hybride. Diesel en benzine zijn samen nog maar goed voor 27 procent van het totaal aantal stemmen.
LeasePlan heeft zopas haar 2021 Car Cost Index gepubliceerd. Daaruit blijkt dat compacte en middelgrote elektrische voertuigen (EV's) voor professionele klanten in de meeste Europese landen niet duurder meer zijn dan benzine- en dieselauto's.
In het “Fit for 55”-plan, dat in juli werd voorgesteld door de Europese Commissie en nog moet goedgekeurd worden door het Europees parlement, verbiedt Europa de verkoop van nieuwe auto’s met verbrandingsmotoren vanaf 2035. Is dat een realistische optie? Autonieuws maakt een stand van zaken op.
Febiac analyseerde de Belgische automarkt van januari tot september 2021. Die markt wordt steeds elektrischer, met voor het eerst meer dan één op vijf nieuwe auto’s met een (deels) elektrische aandrijving. Intussen daalt het aandeel van diesel verder en blijkt de Belg nog steeds tuk op SUV’s allerhande.
Levertijden voor nieuwe auto’s kunnen vandaag tot vier keer langer zijn dan voor corona. De boosdoener is gekend: de constructeurs geraken niet aan genoeg chips. Maar waarom kan pakweg Apple wel voldoende chips vinden voor zijn iPhones?
De transportsector geniet sinds 2004 van een korting op de dieselaccijnzen – een steunmaatregel die destijds was ingevoerd door regering Verhofstadt II. Vooruit-voorzitter Conner Rousseau vindt dat er een einde mag komen aan deze subsidiëring, die de schatkist volgens hem 733 miljoen euro kostte in 2019. 
Pagina 5 van 104

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy