In een interview met vier Europese kranten liet de Portugese CEO van een van ’s werelds grootste autogroepen, Stellantis, weten dat hij serieuze twijfels heeft bij de keuze van de Europese Commissie om alles op elektrische auto’s in te zetten. Hij stelt in tegenstelling tot eerdere uitspraken ook niet langer te kunnen garanderen dat in de transitie naar elektrische auto’s geen Europese Stellantisfabrieken zullen moeten sluiten.
Deze week bleek uit een enquête van Acerta dat in 2021 22 procent van de bedienden in de privésector over een bedrijfswagen beschikte. Tegelijk is volgens Touring ruim 40 procent van de werknemers met een bedrijfswagen bereid om die in te ruilen voor een mobiliteitsbudget. Wordt dat mobiliteitsbudget dan de vervanger van de bedrijfswagen en is dat geen enorme kans voor leasingmaatschappijen?
Het zijn bijzonder dure tijden voor wie zijn huis met aardgas verwarmt. De gasprijs scheert ongezien hoge toppen en een daling is nog niet onmiddellijk in zicht. Tegelijk zijn ook de bestuurders van een auto die op CNG - aardgas dus - rijdt, het slachtoffer, met prijzen die vandaag tot tien keer hoger liggen dan een jaar terug.
Vroeger was het leven eenvoudiger dan vandaag. Niet alleen betaalde je veel minder voor een liter benzine, tegelijk was de benzine die je tankte altijd geschikt voor je auto (als je tenminste geen diesel had). Vandaag moet je aan de pomp kiezen tussen E5- en E10-benzine en kan het tanken van E10 in bepaalde gevallen schade toebrengen aan je motor. Wanneer dat zo is, lees je hier.
De EU, Canada en Mexico verzetten zich tegen de voorgestelde protectionistische elementen in het steunprogramma voor elektrische voertuigen waar de Verenigde Staten zwaar op inzetten. In de voorstellen rond de belastingkredieten voor elektrische auto’s worden namelijk enkel belastingvoordelen voor EV’s die in de VS gebouwd worden voorzien.
Mobia, het overkoepelende platform dat (auto-)mobiliteitsorganisaties Febiac, Renta en Traxio groepeert, vraagt de overheid om het nodige te doen om de aanvoer van elektriciteit te garanderen in het kader van de elektrificatie van het wagenpark. De huidige onduidelijkheid over de toekomst van de kerncentrales en de alternatieven om onze elektriciteit te produceren is een reden tot bezorgdheid. 
Vanaf 1 januari 2022 zijn na de oudere diesels ook Euro 4-dieselmotoren niet meer toegelaten in de Brusselse Lage Emissiezone. Het Brusselse Gewest legt bestuurders die vanaf die dag een boete van € 350 op als ze de LEZ nog durven binnenrijden. Touring vraagt begrip voor de 35.000 gezinnen uit Brussel die hierdoor getroffen worden. 
Uit een uitgebreide studie van de Europese automobielconstructeursvereniging ACEA blijkt dat België één van de tien Europese landen is die geen enkele incentive voorziet om de aankoop van een elektrische auto door consumenten te ondersteunen. Roemenië is met een ondersteuning van tot € 10.000 het gulst en ook in Kroatië en Duitsland krijgen kopers van een elektrische auto een aankoopbonus tot meer dan € 9.000.
Terwijl Vlaams minister van financiën Matthias Diependaele in oktober vorig jaar aankondigde werk te maken van een aanpassing van de fiscaliteit van pick-up trucks, maar er tot vandaag nog geen vordering in dat dossier zit, zat men in Wallonië niet stil. In het Franstalige landsgedeelte wordt de fiscaliteit van bestelwagens én van oldtimers intussen namelijk wel aangepast in het kader van een nieuw fiscaal decreet.
Het is onthutsend om te lezen, maar Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) zegt in een interview met De Standaard van dit weekend dat een eigen auto te duur moet worden voor de doorsnee burger.
Pagina 4 van 104

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy