Het was al bekend, maar wordt nu concreter. Mercedes zal zijn dealernet inkrimpen en wil tegen 2025 80 procent van zijn Europese verkoop via het agentschapsmodel zien verlopen en streeft ernaar dat 25 procent van alle verkopen online gebeuren.
Het globale tekort aan halfgeleiders dat voor een enorme toename van de leveringstermijnen zorgt voor heel wat auto’s is een serieuze streep door de rekening van talloze autokopers en -verkopers, maar het verhaal heeft ook een positieve zijde voor sommige constructeurs, die hun winstgevendheid zien toenemen nu ze hun producten duurder kunnen verkopen omdat ze zeldzamer worden.
Elektrische auto’s kunnen een geweldig antwoord zijn op uitdagingen rond luchtkwaliteit, klimaatverandering en energieonafhankelijkheid. Tenminste, wanneer die elektrische auto’s geen randfenomeen blijven maar wel een wezenlijk deel van de autokilometers voor hun rekening nemen. Precies om die reden volgt Touring met bezorgdheid de evolutie van de verkoopscijfers, in het bijzonder op de particuliere markt. Minder dan 14% slechts van de nieuwe elektrische auto’s wordt vandaag door privépersonen in het verkeer gebracht. Een duidelijk teken dat de fiscale bevoordeling van elektrische auto’s vandaag onvoldoende sterk is om de meerprijs te compenseren en de privé-autokoper de kans te geven emissievrij te gaan rijden.
Terwijl de automarkt zwaar lijdt onder de leveringsproblemen ten gevolge van de halfgeleidertekorten en het gebrek aan kabelbomen uit Oekraïne stelt automobielfederatie Febiac vast dat de elektrificatietrend zich snel verderzet.
De pijlsnel stijgende kostprijs van een nieuwe auto, niet het minst veroorzaakt door de elektrificatie, maakt het steeds moeilijker voor particulieren met een modaal budget om eigenaar te worden van een auto. Ballonfinancieringen en private leasecontracten zijn mogelijke oplossingen maar het is vooral het auto-abonnement dat het potentieel heeft om een echt game changer te zijn.
BMW, Mercedes, Audi… doen het heel goed in de top tien van de meestverkochte auto’s in ons land, maar moeten het vooral hebben van de B2B-markt. Als je kijkt naar de particulieren valt op dat geen van die drie premiummerken in de top tien staat, maar dat Renault, Toyota en Dacia het klassement aanvoeren. De particuliere markt is intussen nog goed voor 38% van het aantal inschrijvingen, waardoor in ons land de fleetmarkt meer dan ooit bepalend is.
De toekomst van de autodistributie ziet er anders uit dan vandaag gangbaar is. De rol van de concessiehouder verandert fundamenteel en we zien dat meerdere merken besluiten om de distributie in eigen handen te nemen in het zogenaamde agentschapsmodel. Betekent dit het einde van de klassieke autoverkoop via concessies?
De voorbije maand februari brak met 719.465 inschrijvingen in negatieve zin alle records. Nooit werden in Europa in de maand februari minder nieuwe auto’s ingeschreven dan dit jaar, blijkt uit cijfers van de Europese automobielconstructeursvereniging ACEA.

De oorlog in Oekraïne na de inval in het land door buur Rusland heeft mogelijk verstrekkende gevolgen voor de Europese autobouwers die fabrieken hebben in Rusland, dat verregaande internationale sancties mag verwachten als reactie op de inval.
De marketingboys van de voormalige FCA-automerken proberen een hybrideverhaal op te hangen dat groener is dan de werkelijkheid. Ze slijten hun ‘mild hybrids’ op 48 volt immers voor volwaardige hybrides en claimen aldus dat hun gamma “volledig geëlektrificeerd” is. Als consument ben je maar beter gewaarschuwd.  
Pagina 3 van 104

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy