De mededingingsautoriteit van de Europese Commissie heeft vragen bij de voorgenomen fusie tussen het Franse PSA Groupe en het Italiaans-Amerikaanse FCA. De fusie zou op de bestelwagenmarkt namelijk concurrentieverstorend kunnen werken.
Volkswagen krijgt vanaf juli een nieuwe CEO. Ralf Brandstätter zal de plaats innemen van de huidige baas, Herbert Diess, die wel aanblijft als bestuursvoorzitter. De wissel aan de top zat er al even aan te komen, omdat Diess de laatste maanden onder vuur lag.
De automobielsector kreunt zwaar onder de coronacrisis. Sinds de heropening van de werkplaatsen op 4 mei en de heropening van de showrooms op 11 mei zijn de eerste trends duidelijk: het wordt niet snel “business as usual”. De sector zal zich dus voor een stuk moeten heruitvinden. Autonieuws sprak met Steven Leempoels en Bjorn Degandt van Ch3 (Chapter 3), ervaren consultants in de automobielsector. Ze wijzen op de belangrijkste valkuilen voor de autosector.
Op amper twee dagen werden al meer dan 1.000 ontslagen aangekondigd. Bij Compass Group, D’Ieteren en VCST dreigt op korte termijn werkloosheid voor talloze werknemers. Ook bij Brussels Airlines sneuvelt een ongezien aantal banen, en de vooruitzichten voor de horeca zijn somberder dan ooit. Ook in de voor onze economie enorm belangrijke autosector dreigt een ongezien bloedbad als de regering niet ingrijpt. Het is vijf voor twaalf…
Het was al eerder aangekondigd, nu is het ook officieel: Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters zal vanaf 1 september de maximumsnelheid op het Vlaamse gedeelte van de Brusselse ring terugbrengen naar 100 km/h.
Terwijl er in België nog geen spoor is van een plan van de overheid om de economie en ook de autosector te ondersteunen pakte Frankrijk onlangs uit met een ingrijpend pakket maatregelen, en blijft ook de Duitse regering niet bij de pakken zitten. De regering van Angela Merkel kondigde aan het btw-percentage tot eind dit jaar terug te brengen van 19 naar 16 procent en de premies voor de aankoop van elektrische auto’s te verdubbelen. Het hele plan bevat voor € 130 miljard aan maatregelen.
Volgens een enquête afgenomen bij 2.471 automobilisten door de UCL (Université Catholique de Louvain) in opdracht van Febiac en Traxio heeft de Corona-crisis bij 3 op 10 een invloed op hun aankoopintentie van een wagen. Bij gezinnen die door de Corona-crisis te kampen hebben met een gedaalde koopkracht, is dat bijna de helft (47%).
Ook Volkswagen-invoerder D’Ieteren lijdt onder de crisis. Het bedrijf, dat in ons land de merken VW, Audi, Seat, Skoda, Bentley, Lamborghini, Porsche en de motoren van Yamaha invoert, liet vandaag in een persbericht weten dat het de transformatie van het bedrijf zal versnellen om in te spelen op de veranderingen in de automarkt. Onder meer de invoer van Yamaha-motorfietsen en de activiteiten van de diverse Contact Centers in Kortenberg zouden worden stopgezet. Dat betekent dat 211 mensen hun baan verliezen.
De koers van het Daimler-aandeel op de beurs is vandaag, dinsdag 2 juni, met bijna 9 procent gestegen. Zonder dat daar een plausibele verklaring voor bestaat. In vergelijking met een paar weken geleden noteert het aandeel zo’n 30 procent hoger. Wie of wat is verantwoordelijk voor deze plotse en sterke koersstijging?
Diesel staat onder druk, ondanks de grote verbeteringen die de constructeurs hebben aangebracht. Tegelijk bieden diesels voor veel bedrijven nog steeds het interessantste financiële en praktische plaatje. Steden willen echter alles en iedereen op elektriciteit zien rijden. Logische oplossing: de combinatie van ‘d’ en ‘e’! Waarom biedt niemand dan dieselhybrides aan?
Pagina 14 van 100

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy