Het nog door de visionaire Swatch-topman Nicolas Hayek opgerichte Smart is al meer dan twintig jaar een zorgenkindje dat bijzonder veel aandacht nodig heeft. Van bij de lancering van de eerste Smart blijven de verkoopcijfers achter bij de verwachtingen van Daimler Group en slaagde het merk er niet in om winstgevend te zijn. Ook nu het kleine merk alleen nog elektrische auto’s bouwt bleef echt succes uit. Een nieuw partnership met het Chinese Geely moet daar eindelijk komaf mee maken.
De Euro 6d-emissienorm zorgt ervoor dat moderne diesels onvergelijkbaar veel minder stikstofoxides (NOx) en roetdeeltjes uitstoten dan sommige van hun illustere voorgangers. Ze stoten bovendien minder CO2 uit. Tijd om je vertrouwen in gasolie te herstellen? 
In het kader van de federale regeringsonderhandelingen, maar ook in ruimere zin, wordt de (bedrijfs-)wagen weer volop geviseerd. Zoals het er nu naar uitziet, zou het wel eens kunnen dat Groen en Ecolo deel zullen uitmaken van de volgende regering. Zij stellen onomwonden dat de bedrijfswagen moet verdwijnen en dat autorijden sterk ontmoedigd moet worden. 
Uit een onderzoek van CarNext, het verkoopkanaal van tweedehandswagens van leasingbedrijf Leaseplan, blijkt dat 31% van 3.000 ondervraagden uit zes landen meer geneigd is om online een auto te kopen dan voor de coronacrisis. Die bereidheid is een kans maar ook een bedreiging voor de klassieke autodealer die het tot nu van zijn showroom moest hebben. Wie wil overleven zal zich moeten onderscheiden.
Groupe PSA slaagt er zelfs in coronatijden winstgevend te blijven, enkel Porsche doet beter. Tijdens het voorbije boekjaar steeg de operationele winstmarge tot 8,5 procent, wat een uitstekend resultaat is voor een volumemerk en een pluim op de hoed van topman Carlos Tavares. Die zet zijn opmars in de autowereld onverminderd verder. 
Terwijl een eventuele slimme kilometerheffing voor personenwagens door de vorige Vlaamse Regering in het voorjaar van 2019 nog verticaal geklasseerd werd door “een gebrek aan maatschappelijk draagvlak”, blijft het spook van de kilometerheffing wel door het Vlaams parlement waren. De commissie Mobiliteit kreeg onlangs een uitgebreide uiteenzetting over een studie naar de haalbaarheid en wenselijkheid van een dergelijke heffing.
Terwijl de autoverkoop in ons land nog altijd beneden de verwachtingen blijft, piekt de verkoop van e-mobielen in Duitsland als nooit tevoren. Dat heeft te maken met de zogenaamde ‘innovatiepremie’ van de Duitse regering aan wie een elektrisch aangedreven auto koopt. De premie kan oplopen tot 9.000 euro waardoor het prijsverschil met een benzinewagen nagenoeg verdwijnt.
De Italiaanse regering heeft beslist om, net als in bijvoorbeeld Frankrijk en Duitsland maar ook in Nederland reeds het geval is, de noodlijdende en economisch uiterst belangrijke autosector een handje toe te steken. De autosector vertegenwoordigt niet minder dan 6,2 procent van het BNP van het Zuid-Europese land.
De coronacrisis enerzijds en de vanuit een bepaalde hoek tegen de auto gevoerde strijd anderzijds hebben enorme gevolgen voor de rentabiliteit en toekomstkansen van de autosector, die een erg groot belang heeft in Europa en in ons land. Enkele cijfers die door de autoconstructeursvereniging ACEA werden vrijgegeven tonen dat ook aan…
In normale tijden zou de officiële kilometervergoeding op 1 juli 2020 gestegen zijn – alles wordt immers duurder. In de huidige corona-era zijn de brandstofprijzen echter gedaald en dat betekent dat je voortaan minder eurocenten per kilometer krijgt vergoed voor officiële werkverplaatsingen met je privéauto, -motorfiets of -bromfiets.
Pagina 12 van 100

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy