Vanaf vandaag betaal je wat minder voor benzine, en daalt de prijs voor een liter Euro 95 (E10) onder de grens van € 1,7. Tegelijk stijgen de accijnzen echter opnieuw. Dat is het gevolg van het positieve cliquetsysteem dat de door de federale overheid toegekende forfaitaire accijnskorting van € 0,175 per liter (deels) compenseert.
De Franse president Emmanuel Macron beloofde tijdens de verkiezingscampagne begin dit jaar dat hij wanneer hij herverkozen zou worden een sociaal leasingaanbod zou lanceren waarbij een elektrische auto gehuurd zou kunnen worden voor amper € 100 per maand. Hoewel er even niets meer gehoord werd over het project blijkt het nog verre van dood en begraven te zijn. Een idee voor ons land?
Vorig jaar in juni schreven we dit stuk over het erg beperkte succes van de nieuwe Chinese automerken die massaal bij ons op de markt geïntroduceerd worden. Intussen weten we dat naast MG, Lynk & Co, Aiways, BAIC, DFSK, JAC, LEVC en Seres ook Bestune, Nio en BYD in ons land verkrijgbaar zijn of in de nabije toekomst zullen worden. De instroom blijft dus duren, het aanbod wordt steeds groter, maar vinden ze ook de nodige kopers?
Wie nalaat om zijn alimentatie te betalen of zijn belastingen niet betaalt past maar beter op, want het risico dat hij bij een controle zijn eigen auto in beslag genomen en openbaar verkocht ziet worden is niet onbestaande. Dat is het gevolg van een uitbreiding van de bevoegdheden van de douane. Maar wat gebeurt er als je met een leasingwagen rijdt?

Het Amerikaanse voedingsbedrijf Cargill begint volgende week met de raffinage van biodiesel in de Gentse haven. Afvalolie zal daar verwerkt worden tot “duurzame” brandstof. Het lijkt een vreemde stap in tijden van verplichte elektrificatie vanuit Europa.
Vanaf 2035 verbiedt Europa niet alleen diesel- en benzinemotoren voor personenwagens, ook lichte vrachtvoertuigen moeten vanaf dan emissievrij zijn. Dat werd gisteren door het Europese Parlement gestemd in Straatsburg.
Het Europese Parlement heeft gisteren de knoop doorgehakt: vanaf 2035 mogen er geen nieuwe auto’s met verbrandingsmotor meer worden verkocht in de EU, maar een aantal kleine constructeurs krijgt een uitzondering.
Deze week wordt in het Europees parlement gestemd over het al dan niet bijstellen van de plannen van Europa om de uitstoot van CO2 bij nieuwe auto’s tot nul te herleiden vanaf 2035. Die plannen zouden het namelijk totaal onmogelijk maken om vanaf dan nog nieuwe auto’s met verbrandingsmotoren te verkopen, maar nu wordt voorgesteld om de daling van de uitstoot te beperken tot 90%, waardoor er nog geen volledig einde zou komen aan verbrandingsmotoren.
De wereldwijde tekorten aan computerchips zorgen voor erg lange leveringstermijnen en er werd gezegd dat de problemen niet voor 2023 opgelost zouden raken. Toch klinken er nu hoopgevende berichten bij autofabrikanten die hun productie sneller dan voorzien opnieuw kunnen opkrikken.
Van alle conventionele constructeurs levert alleen Mercedes-Benz voldoende inspanningen om de doelstelling van “57,5 procent emissievrij” te halen in 2030. Dat target is volgens het Internationaal Energieagentschap nodig om de opwarming van de aarde te beperken tot 1,5 graad. De Aziatische OEM’s scoren bijzonder slecht, aldus de ngo InfluenceMap.
Pagina 2 van 104

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy