Sinds begin dit jaar is de prijs van aardgas gestegen met 174 procent. Zakenbank Goldman Sachs ziet nog geen einde komen aan de prijsinflatie, te wijten aan het forse economische herstel en de daaruit voortvloeiende vraag naar gas. Aangezien CNG gecomprimeerd aardgas is, dringt zich de vraag op of het interessant geachte kostenplaatje van een aardgasauto eigenlijk nog wel klopt.
In het kader van de Fit for 55-klimaatdoelstellingen heeft de EU zich voorgenomen om alle nieuwe auto’s met verbrandingsmotoren vanaf 2035 te verbieden en vanaf dan enkel nog nieuwe voertuigen met een nuluitstoot toe te laten. Die plannen stuiten nu op verzet van Italië en Tsjechië, die hun automerken en -industrie bedreigd zien.
De beslissing van de Brusselse regering (en andere overheden) om de snelheid van auto’s te beperken tot 30 km/h in plaats van 50 zorgt alvast niet voor een daling van de uitstoot. Een studie van het Franse Cerema-instituut toont namelijk aan dat auto’s bij 50 km/h net minder uitstoten dan bij 30 km/h.
Vroeg of laat moeten we allemaal aan de stekker. Zijn er echter manieren om nu al je koolstofvoetafdruk te verkleinen zonder meteen je diesel of benzine in te ruilen voor een batterijvoertuig? Jazeker.
Dat de nieuwe Amerikaanse president de zaken anders ziet dan zijn op zijn minst controversiële voorganger is duidelijk. Hij doet dat nu ook op het vlak van de uitstoot van het wegverkeer, door aan te kondigen dat tegen 2030 de helft van alle in de Verenigde Staten verkochte auto’s (bijna) emissieloos moeten zijn en heeft het daarbij over elektrische autos, plug-in hybrides en modellen met een brandstofcel op waterstof. Dergelijke plannen zijn al een grote stap voor Europa, maar hoe zit dat met de Amerikanen, en zijn die plannen realistisch?
Gisteren dropte Ursula von der Leyen een bom in autoland. Als onderdeel van het erg drastische ‘Fit for 55’-klimaatmaatregelenpakket mogen er vanaf 2035 in de Europese Unie geen auto’s met verbrandingsmotor meer worden verkocht. Diesel en benzine dreigen ook een stuk duurder te worden de komende jaren.
Het nieuws dat het Brussels gewest vanaf 2030 alle diesels en vanaf 2035 ook alle benzinewagens verbiedt op haar grondgebied is nog niet koud, of de verwachte forse reacties tegen deze beslissing stromen binnen. Febiac, Traxio en Renta zijn alvast overtuigd dat Brussel de bal misslaat met deze beslissing.
In het regeerakkoord van de Brusselse regering was al het plan opgenomen om werk te maken van een verbod op dieselwagens vanaf 2030, gevolgd door een verbod op benzinewagens. Gisteren werd die beslissing geconcretiseerd: naast diesels in 2030 zijn vanaf 2035 ook benzinewagens en auto’s op LPG verboden in het gewest.
Het is als de Processie van Echternach. Tergend traag wordt het onderwerp van de kilometerheffing keer op keer opgerakeld, begraven, weer bovengespit en opnieuw onder de zoden gestopt. In een zoveelste etappe van de processie wordt een nieuwe opening gemaakt om in de toekomst een dergelijke belasting in te voeren in Vlaanderen.
Dat de huidige Brusselse regering het bepaald niet begrepen heeft op automobilisten werd meteen duidelijk toen Groen-minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt met het Good Move-plan uitpakte. Dat plan bevat talloze maatregelen om de mobiliteit in Brussel te verbeteren maar focust nogal eenzijdig op de fiets als oplossing en maakt het leven van wie met de auto in Brussel moet zijn moeilijk.
Pagina 2 van 100

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy