De pijlsnel stijgende kostprijs van een nieuwe auto, niet het minst veroorzaakt door de elektrificatie, maakt het steeds moeilijker voor particulieren met een modaal budget om eigenaar te worden van een auto. Ballonfinancieringen en private leasecontracten zijn mogelijke oplossingen maar het is vooral het auto-abonnement dat het potentieel heeft om een echt game changer te zijn.
BMW, Mercedes, Audi… doen het heel goed in de top tien van de meestverkochte auto’s in ons land, maar moeten het vooral hebben van de B2B-markt. Als je kijkt naar de particulieren valt op dat geen van die drie premiummerken in de top tien staat, maar dat Renault, Toyota en Dacia het klassement aanvoeren. De particuliere markt is intussen nog goed voor 38% van het aantal inschrijvingen, waardoor in ons land de fleetmarkt meer dan ooit bepalend is.
De toekomst van de autodistributie ziet er anders uit dan vandaag gangbaar is. De rol van de concessiehouder verandert fundamenteel en we zien dat meerdere merken besluiten om de distributie in eigen handen te nemen in het zogenaamde agentschapsmodel. Betekent dit het einde van de klassieke autoverkoop via concessies?
De voorbije maand februari brak met 719.465 inschrijvingen in negatieve zin alle records. Nooit werden in Europa in de maand februari minder nieuwe auto’s ingeschreven dan dit jaar, blijkt uit cijfers van de Europese automobielconstructeursvereniging ACEA.

De oorlog in Oekraïne na de inval in het land door buur Rusland heeft mogelijk verstrekkende gevolgen voor de Europese autobouwers die fabrieken hebben in Rusland, dat verregaande internationale sancties mag verwachten als reactie op de inval.
De marketingboys van de voormalige FCA-automerken proberen een hybrideverhaal op te hangen dat groener is dan de werkelijkheid. Ze slijten hun ‘mild hybrids’ op 48 volt immers voor volwaardige hybrides en claimen aldus dat hun gamma “volledig geëlektrificeerd” is. Als consument ben je maar beter gewaarschuwd.  
In een interview met vier Europese kranten liet de Portugese CEO van een van ’s werelds grootste autogroepen, Stellantis, weten dat hij serieuze twijfels heeft bij de keuze van de Europese Commissie om alles op elektrische auto’s in te zetten. Hij stelt in tegenstelling tot eerdere uitspraken ook niet langer te kunnen garanderen dat in de transitie naar elektrische auto’s geen Europese Stellantisfabrieken zullen moeten sluiten.
Deze week bleek uit een enquête van Acerta dat in 2021 22 procent van de bedienden in de privésector over een bedrijfswagen beschikte. Tegelijk is volgens Touring ruim 40 procent van de werknemers met een bedrijfswagen bereid om die in te ruilen voor een mobiliteitsbudget. Wordt dat mobiliteitsbudget dan de vervanger van de bedrijfswagen en is dat geen enorme kans voor leasingmaatschappijen?
Het zijn bijzonder dure tijden voor wie zijn huis met aardgas verwarmt. De gasprijs scheert ongezien hoge toppen en een daling is nog niet onmiddellijk in zicht. Tegelijk zijn ook de bestuurders van een auto die op CNG - aardgas dus - rijdt, het slachtoffer, met prijzen die vandaag tot tien keer hoger liggen dan een jaar terug.
Vroeger was het leven eenvoudiger dan vandaag. Niet alleen betaalde je veel minder voor een liter benzine, tegelijk was de benzine die je tankte altijd geschikt voor je auto (als je tenminste geen diesel had). Vandaag moet je aan de pomp kiezen tussen E5- en E10-benzine en kan het tanken van E10 in bepaalde gevallen schade toebrengen aan je motor. Wanneer dat zo is, lees je hier.
Pagina 2 van 102

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy