Uitlaat

© Porsche

Winstmarge onder druk, Porsche zal tegen 2029 tot zo’n 1.900 banen schrappen

13 februari 2025
Door Alain Devos

Porsche gaat in Duitsland zo’n 1.900 banen schrappen, het maakt deel uit van een plan dat het bedrijf weer winstgevender moet maken. Zowel de fabriek in Zuffenhausen als de ontwikkelings- en ontwerpafdeling in Weissach worden getroffen.

 

De vraag naar elektrische voertuigen, waar Porsche al zwaar op heeft ingezet, is momenteel eerder zwak. Daarnaast verwijst de Duitse specialist van sportieve berlines, coupés, cabrio’s en SUV’s ook naar de uitdagende geopolitieke en economische omstandigheden om de daling van zijn winstcijfers te duiden. Het resultaat is alvast dat er moet worden bespaard, zo zal het personeelsbestand in Zuffenhausen en Weissach tegen 2029 met 15 procent worden gereduceerd. Dat komt neer op zowat 1.900 jobs, maar Porsche belooft dat er geen gedwongen ontslagen zullen vallen. Het is de bedoeling de personeelsreductie te realiseren via vrijwillige vertrekken, terwijl er ook veel minder nieuwe aanwervingen zullen gebeuren.1 Winstmarge onder druk Porsche zal tegen 2029 tot zon 1900 banen schrappen

Nog in goede gezondheid 

Bij Porsche drukt men er ook op dat het bedrijf nog steeds in relatief goede gezondheid verkeert. Het maakt deel uit van de Volkswagen-groep en stelt wereldwijd zowat 42.000 mensen te werk. Bijna 24.000 ervan zijn in Stuttgart en omgeving aan de slag. De momenteel echt wel tegenvallende vraag naar elektrische auto’s maakt dat het gamma weer ‘moet’ worden uitgebreid met extra modellen met verbrandingsmotoren, dat zorgt natuurlijk voor extra kosten en zet dus de winstmarges onder druk. Er werd vorig jaar al met een reductie van het personeelsbestand begonnen, onder meer door contracten voor bepaalde duur niet te verlengen. Maar dat blijkt dus niet voldoende. De financiële en de verkoopdirecteur zijn ondertussen ook al ontslagen, ze werden (mee) verantwoordelijk geacht voor de slechtere prestaties en de zwakke aandelenkoers.

Deel op

Lees meer over


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.