De verkoop van elektrische auto’s valt tegen. Zelfs in die mate dat de grootste Duitse autogroep zijn doorgedreven elektrificatiestrategie moet bijstellen. Wat initieel niet de bedoeling was, is nu noodzaak: VW Group gaat de komende jaren zwaar investeren in een nieuwe generatie benzine- en dieselmotoren.
Eind vorig decennium kondigde VW Group (VW, Audi, Skoda, Seat, Cupra, Porsche, Lamborghini, Bugatti, Rimac) met veel poeha aan dat het resoluut voor elektrisch ging. Tegen 2030 zou 80 procent van alle verkochte modellen in Europa elektrisch zijn en zou van elk model een elektrische versie bestaan.
Intussen zijn er heel wat zaken veranderd op het geopolitieke toneel. De autokoper loopt lang niet zo warm voor elektrisch als verhoopt. Ook op de tweedehandsmarkt blijven de auto’s bij de dealer staan. Bovendien snoepen merken als Tesla en BYD heel wat marktaandeel af van de Duitse merken omdat ze goedkoper en vaak technologisch geavanceerder zijn.
Gevolg van de tegenvallende verkoop is dat de massale investeringen die VW Group zich heeft getroost de voorbije jaren nog lang niet terugverdiend zijn. Sommige fabrieken moesten zelfs regelmatig stilgelegd worden en de investeringen in nieuwe sites werden herbekeken. Dat brak met name Audi in Vorst zuur op: het krijgt de Q4 e-tron dan toch niet toegewezen.
De Duitse autoreus beseft dat het de komende jaren extra geld zal moeten investeren in een technologie die het liever het afgezworen: de klassieke verbrandingsmotor. Dat is immers wat de meeste Europese autokopers willen.
In totaal wordt € 180 miljard opzij gezet tussen vandaag en 2028 voor de ontwikkeling van nieuwe modellen (over alle merken heen). Twee derde gaat naar elektrische voertuigen en digitalisering, een derde naar de modellen met klassieke aandrijving. Dat meldt Auto Motor und Sport op basis van een gesprek tussen Reuters en Group CFO Arno Antlitz, die bevestigt dat er in totaal 60 miljard euro geïnvesteerd wordt om "verbrandingsauto's concurrerend te houden in de toekomst.”
Toch pleitte groeps-CEO Oliver Blume onlangs nog voor het behoud van het verbod op verbrandingsmotoren vanaf 2035. Onlogisch is dat niet, want blijven investeren in beide technologieën – verbrandingsmotoren en elektrische aandrijving – zou te kostelijk zijn.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853