Europa legde de constructeurs vanaf 2020 een individueel objectief qua gemiddelde CO2-uitstoot voor alle in een jaar verkochte nieuwe auto’s op dat gemiddeld neerkomt op 95 g CO2/km. Constructeurs die hun individueel objectief niet halen moeten een boete betalen van niet minder dan € 95 per gram die ze boven het individueel doel eindigen, en dat per verkochte auto in 2020.
Dat dat voor grote constructeurs al snel over talloze miljoenen gaat bewijst Volkswagen Group, dat in deze optiek VW, Audi, Porsche, Seat en Skoda omvat, maar geen rekening houdt met de uitstoot van Bentley en Lamborghini die een apart objectief hebben. De groep slaagde er dan wel in om de gemiddelde CO2-uitstoot van alle in de EU verkochte auto’s vorig jaar met 20 procent te verlagen naar 99,8 g/km, maar bleef daarmee zo’n 0,5 g/km boven haar individuele objectief. Peanuts in grammen, maar niet in euro’s, want volgens een woordvoerder van VW moet de groep als gevolg van die lichte overschrijding een EU-boete betalen die “een bedrag van net boven de honderd miljoen” bedraagt.
Dat het merk de doelstelling net miste heeft ongetwijfeld te maken met de door softwareproblemen vertraagde uitrol van de leveringen van de VW ID.3, al behaalde Volkswagen zelf als merk wel de doelstelling. Ook Audi zou voldaan hebben aan de doelstellingen. Of het dan Porsche, Seat of Skoda zijn die voor de boete hebben gezorgd werd niet meegegeven.
Volgens VW Group zou het behalen van het objectief voor 2021 geen probleem mogen opleveren, gezien de bijkomende elektrische modellen die dit jaar worden geïntroduceerd door de groep, met onder meer de ID.4 van VW en de Enyaq van Skoda.
VW Group doet ook aan “emissiepooling” met elektrische fabrikanten MG Motor, Aiways, LEVC en Next e.Go Mobile om zo makkelijker te kunnen voldoen aan de objectieven. Dat is perfect wettelijk, en gebeurt ook bij andere merken, zoals bij FCA, dat daarvoor een contract sloot met Tesla.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853