De strengere emissieregels van de Europese Unie gaan verschillende autobouwers dit jaar veel geld kosten, ook Volkswagen zit in de hoek waar er grote klappen kunnen vallen.
Volkswagen en het dieselgate-schandaal, zegt het je nog iets? We gaan hier niet beweren dat het aan de basis van de wereldwijde elektrische revolutie ligt, maar het heeft zeker wel een tijdje gewogen op de Europese besluitvorming inzake emissies en dus ook de al dan niet ‘aangemoedigde’ aandrijvingen van nieuwe auto’s. Een van de ondertussen door de industrie meest gecontesteerde maatregelen is de verstrenging van de CO2-normen.
Het is bekend, de gemiddelde uitstoot van in Europa verkochte nieuwe auto’s moet vanaf dit jaar weer een pak lager uitkomen. Het is te zeggen, er volgen boetes voor de constructeurs die boven de hen opgelegde strenge norm zullen uitkomen. Daar zal zeker ook Volkswagen bij zijn, zo heeft financieel directeur Rolf Woller al aan nieuwsagentschap Bloomberg toegegeven. Het Duitse merk zou onder de 95 g/km moeten blijven, wat aanzienlijk lager is dan het ‘resultaat’ dat ze in Wolfsburg al kunnen inschatten. Ze vrezen daar tot zowat 1,5 miljard euro te moeten ophoesten. Per g/km die de grens overschrijdt, moet voor elke verkochte auto immers € 95 worden betaald.
Soepelere CO2-regels of nieuwe EV-subsidies?
Bij Volkswagen hopen ze dan ook nog altijd dat de Europese Unie, als ze rekening houdt met het geringe enthousiasme voor elektrisch rijden van haar burgers, de CO2-regelgeving weer wat zal versoepelen. De ontslagnemende Duitse regering drong er bij monde van haar bondskanselier Scholz ondertussen ook op aan om op Europees niveau weer EV-subsidies in te voeren. Gebeurt dat niet, dan zou ook Volkswagen kunnen overwegen de prijs van zijn elektrische auto’s aanzienlijk te verlagen en er op die manier dus ook wat meer van te kunnen verkopen. Ten koste van het realiseren van de broodnodige winst, natuurlijk.
Analisten schatten dat merken als Volkswagen de boetes alleen kunnen vermijden als zowat 20 procent van hun verkoop elektrische auto’s betreft. Vorig jaar raakten alle spelers samen, met dus ook specialisten als Tesla erbij, in de hele EU echter nog niet aan 14 procent. Een alternatief voor het goedkoper maken van EV’s is het ‘overnemen’ van CO2-credits bij constructeurs die dankzij hun focus op dat soort wagens wel probleemloos aan de EU-vereisten kunnen voldoen. Maar die krijgt Volkswagen natuurlijk ook niet gratis...
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853