De Duitse vakbonden bij het in moeilijkheden verkerende Volkswagen zeggen verder te willen onderhandelen met de directie en beloven zich daarbij constructief op te stellen. Ze blijven zich wel verzetten tegen de sluiting van fabrieken, maandag heeft ook een recordaantal werknemers in zowat heel het land gestaakt.
Zowel de directie als de vakbonden zeggen dat de recentste gesprekken over het terugdringen van de productiecapaciteit in de Duitse Volkswagen-fabrieken constructief zijn verlopen, maar dat een akkoord nog lang niet in de maak lijkt. Volkswagen’s hoofdonderhandelaar Arne Meiswinkel besloot na een vergadering van zeven uur dat “het duidelijk is dat we nog ver verwijderd zijn van een oplossing.”.
Een akkoord lijkt nog lang niet in de maak.
Vakbondsvertegenwoordiger Thorsten Groeger zei wel dat het de eerste keer was dat de gesprekken plaatsvonden in een constructief klimaat, hij bevestigde ook dat men op 16 december al terugkeert naar de onderhandelingstafel. Hij voegde er wel nog aan toe dat men dan richting een verzoening van de standpunten moet evolueren. Als dat niet lukt, zal er dit jaar niet meer onderhandeld worden en kunnen de stakingen in 2025 naar een “ongekend niveau” evolueren, zo klonk het nog. De vakbonden zullen fabriekssluitingen blijven weigeren, terwijl de directie net laat verstaan dat die niet kunnen worden uitgesloten. Het is dus duidelijk dat het water tussen beide partijen heel diep blijft.
Het water tussen beide partijen blijft diep.
Maandag werd er dus al massaal gestaakt in negen fabrieken, zo’n 68.000 arbeiders legden toen vier uur lang het werk neer. Duizenden van hen trokken ook naar het Volkswagen-hoofdkwartier in Wolfsburg om te demonstreren. Het gaat nu al om grotere acties dan tijdens de zogeheten waarschuwingsstakingen over looneisen in 2018. Er is in de recente geschiedenis van de Duitse autoreus nog niet vaak grote sociale onrust geweest, zo was er nog nooit een staking die 24 uur of langer heeft geduurd. Dat zou straks dus wel kunnen gebeuren, zo laten woordvoerders van IG Metall toch verstaan.
De vraag naar auto’s daalt en de productiekosten zijn te hoog.
De directie blijft echter herhalen dat zowel een verlaging van de productiecapaciteit als van de lonen noodzakelijk is, ze blijft daarbij verwijzen naar de dalende vraag naar auto’s in Europa en de hoge kosten in Duitsland die de concurrentie met nieuwe spelers bemoeilijken. Grote Volkswagen-baas Oliver Blume ging vorige week zelfs zover te stellen dat het management van het bedrijf niet kan opereren in een ‘fantasiewereld’.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853