Thomas Schäfer, de CEO van Volkswagen, heeft nog eens gezegd dat er tot 4 miljard euro aan kosten moet worden bespaard en dat er geen andere manier is om dat te doen dan fabrieken te sluiten en dus ook werknemers te ontslaan. De vakbonden hebben al gedreigd met stakingen.
De verklaring van Schäfer in een interview met een Duits nieuwsmagazine zal het conflict met de vakbonden allicht nog versterken. Die laatste zijn al een tijdje in onderhandeling met de directie over de lonen en het probleem van de overcapaciteit. Ze dringen er daarbij steeds op aan om oplossingen te vinden die fabriekssluitingen en dus ook grote inkrimpingen van het personeel kunnen vermijden. Er wordt ook al gedreigd met stakingen, die zouden er in december al kunnen komen.
“Gelijk welke oplossing zal zowel de overcapaciteit als de kosten moeten verminderen”, bevestigde de Volkswagen-baas. “We kunnen niet gewoon een pleister op de wonde plakken en dan verder doen zoals we bezig zijn. Dat zou ons dan later toch weer in ernstige problemen brengen.” Schäfer zei nog niet aan hoeveel ontslagen er wordt gedacht. Hij meent dat het grootste deel ervan via vrijwillige vertrekken en vervroegde pensioneringen kan gebeuren. Maar hij voegde er meteen aan toe dat het niet zal volstaan.
“Dat zou te lang duren”, aldus nog de Duitser. “Het heeft geen zin de herstructurering uit te stellen tot 2035. Tegen die tijd zal de concurrentie ons al achter zich hebben gelaten.” Het moet binnen de volgende drie tot vier jaar gebeuren, meent Schäfer. Naast het schrappen van banen en het sluiten van fabrieken, heeft de Volkswagen-directie alle werknemers ook gevraagd 10 procent loonsvermindering te aanvaarden. Schäfer stelt dat de arbeidskosten in de Duitse Volkswagen-fabrieken ongeveer twee keer zo hoog zijn als in de Zuid- en Oost-Europese vestigingen van het merk.
Schäfer zegt in het interview met ‘Welt am Sonntag’ dat er op dit moment niet moet worden gehoopt dat de vraag naar auto’s snel zal herstellen. Reeds gedane besparingsinspanningen hebben al voor een positief effect op de winst van het bedrijf gezorgd, maar er moet dus nog eens 4 miljard euro worden gevonden. Vandaar die nood om fabrieken te sluiten. Het zal daarbij niet alleen om de pure autoproductie gaan, maar ook om locaties waar onderdelen worden gemaakt. Concreet zijn de vestigingen in Dresden en Osnabrück bedreigd, daar worden respectievelijk de ID.3 en ID.7 en de Porsche Cayman en Boxster gebouwd. Die van Emden, waar momenteel nog de productie van de ID.4 en ID.7 gebeurt, zou kunnen worden gebruikt voor opdrachten voor derden.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853