Uitlaat

Vanaf morgen 5 juli wel degelijk ‘voorlopige’ importheffingen voor Chinese auto’s

04 juli 2024
Door Alain Devos

Of het echt goed nieuws is voor onze autobouwers en consumenten valt nog even af te wachten, maar vanaf morgen 5 juli voorziet Europa bovenop de al bestaande 10 procent wel degelijk nieuwe importheffingen voor Chinese auto’s. Voor sommige merken gaat het om een taks van bijna 38 procent, het in België al enkele jaren goedboerende MG is daar ook bij.

 

De Europese Commissie heeft het vandaag bevestigd, er komen extra heffingen aan de buitengrenzen van de EU. Die moeten de Europese constructeurs beter ‘beschermen’ tegen de goedkope modellen van de door de lokale overheid gesubsidieerde concurrenten uit het grote Aziatische land. Er is de voorbije weken zeker nog over onderhandeld en er is vanuit verschillende hoeken ook nog stevig gelobbyd, zij het dus zonder resultaat. Vooral verschillende Duitse spelers en ook politici lieten nochtans duidelijk verstaan dat ze schrik hebben voor tegenmaatregelen voor de export van hun auto’s en zelfs van tal van andere producten naar China. Ze menen bij een handelsoorlog, mocht het echt zover komen, dan ook meer te zullen verliezen dan ze potentieel kunnen winnen. Tegelijk laten verschillende Europese constructeurs (BMW, Cupra, Volkswagen, Volvo...) ook al een deel van hun voor de eigen markten bestemde wagens, onder de vorm van joint ventures, in China bouwen. Daar zullen dus ook invoerrechten voor moeten worden betaald.Vanaf morgen 5 juli wel degelijk voorlopige importheffingen voor Chinese autos 02

Duurdere auto’s?

Voor particulieren met kleine(re) autobudgetten zijn de importheffingen misschien ook niet zo’n goed nieuws. Verschillende Chinese merken bieden hier al een tijdje vrij goedkope elektrische modellen aan, die riskeren aanzienlijk duurder te worden. Nu hoeven de Europese en dus ook Belgische invoerders van die auto’s wel nog niet meteen tot flinke prijsstijgingen te beslissen. Ze hoeven de nog ‘voorlopig’ genoemde heffingen immers niet meteen te betalen, maar moeten wel gedurende vier maanden bankgaranties aan de douane kunnen voorleggen. Dat geeft de onderhandelaars van de Europese Commissie en de ter zake bevoegde vertegenwoordigers van de Chinese regering ook nog even tijd om alsnog tot een voor beide partijen aanvaardbare oplossing te komen.Vanaf morgen 5 juli wel degelijk voorlopige importheffingen voor Chinese autos 04

Meer of minder

Vanuit China klinkt het trouwens dat die bereidheid er nog altijd is, sommige constructeurs hebben trouwens ook al ‘toegevingen’ gedaan en worden dan ook minder zwaar gesanctioneerd. Voor het grote BYD wordt bijvoorbeeld maar een heffing van 17,4 procent voorzien, voor Geely bedraagt ze 19,9 procent en voor het bij ons van onder meer MG bekende SAIC wel een stevige 37,6 procent. Chinese ondernemingen die geen medewerking verleenden aan het onderzoek naar de door Europa illegaal genoemde subsidiëring worden namelijk wel zwaarder aangepakt.Vanaf morgen 5 juli wel degelijk voorlopige importheffingen voor Chinese autos 05

Nog tijd tot november

Als er begin november nog geen voor Europa aanvaardbaar akkoord ondertekend is, krijgen de heffingen wel een ‘definitief’ karakter en zal er dus ook echt moeten worden betaald. Ondertussen blijven enkele grote Chinese autobouwers wel al verder plannen smeden om een deel van hun productie naar Europa te verhuizen, BYD gaat dat vrij snel in Hongarije doen en Chery opent nog dit jaar een fabriek in Spanje. Een stukje van de Chinese autoproductie zou zelfs naar Turkije kunnen verhuizen en dankzij een douane-akkoord tussen dat land en Europa daarmee evengoed aan de importheffingen ontsnappen. Wordt dus zeer zeker nog vervolgd.Vanaf morgen 5 juli wel degelijk voorlopige importheffingen voor Chinese autos 03

Deel op

Lees meer over


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.