De vakbondsleiders bij het noodlijdende Volkswagen bieden de directie besparingen tot 1,5 miljard euro aan als alternatief voor de sluiting van fabrieken. Als dat laatste toch zou gebeuren, beloven ze wel een harde strijd.
Daniela Cavallo, vakbondsleidster én hoofd van de ondernemingsraad van Volkswagen, zegt dat de arbeidskosten maar een klein deel vormen van de 17 miljard aan totale besparingen die de directie wil doordrukken. Ze erkent dat het personeelsbestand zal moeten worden ingekrompen, maar stelt tegelijk dat het probleem van de overcapaciteit ook kan worden aangepakt zonder massaal banen te schrappen. Ook fabriekssluitingen kunnen worden vermeden, aldus Cavallo.
IG Metall, de grootste vakbond bij Volkswagen, zegt dat het aanbod om te helpen besparen ook afhankelijk is van de inbreng van ‘andere’ belanghebbenden als de families Porsche en Piech. Die hebben het momenteel voor het zeggen bij Volkswagen. Het concrete besparingsvoorstel van de vakbond omvat het opschorten van delen van de bonussen voor de werknemers, hun rechtstreekse leidinggevenden en de bestuursleden.
De Volkswagen-directie heeft al aangekondigd drie fabrieken te willen sluiten, tienduizenden banen te schrappen, loonsverlagingen van 10 procent door te voeren en die salarissen nadien ook voor verschillende jaren te bevriezen. Vakbondsvrouw Cavallo sprak vandaag op een persconferentie, een dag voor de start van een nieuwe en ondertussen al derde onderhandelingsronde met de directie. Haar collega Thorsten Gröger waarschuwde die laatste, als ze vasthoudt aan het besparingsplan dat ook de sluiting van fabrieken voorziet, al voor een arbeidsconflict zoals Duitsland er in decennia geen meer heeft gezien.
“De huidige problemen zijn niet door het personeel veroorzaakt en kunnen ook niet worden opgelost door alleen maar naar de arbeidskosten te kijken”, zo ziet vakbondstopman Gröger het. “Toch zijn we bereid een bijdrage te leveren.” IG Metall stelt onder meer voor om het geld van eerder al gevraagde loonsverhogingen te gebruiken voor de oprichting van een fonds waarmee tijdelijk minder uren kunnen worden gewerkt in afdelingen met overcapaciteit. “De cijfers van de Volkswagen-groep kleuren nog niet rood zoals tijdens crisissen in de jaren 70 en 90”, aldus nog de vakbond. Die verwijst ook naar ‘dure’ fouten die in het verleden zijn gemaakt.
Bij de directie klinkt het dat men blij is dat de vakbonden openstaan voor maatregelen die de arbeidskosten kunnen verlagen en ook het probleem van de overcapaciteit aanpakken, maar evengoed dat fabriekssluitingen niet kunnen worden uitgesloten. Men verwacht zich ook niet meer aan een stijging van de autoverkoop in Europa, waardoor de overtollige (en dure) productiecapaciteit ook niet meer zal verdwijnen. Als er niet snel ook voor de vakbonden aanvaardbare ‘oplossingen’ worden gevonden, dreigen er vanaf 1 december stakingen uit te breken.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853