Als u in Europa met een Toyota rijdt, is de kans groot dat hij ook in Europa werd gebouwd. Op dit ogenblik wordt bijna drie op vier in Europa verkochte auto's ook in Europa gebouwd. Op 14 april hebben de negen Europese productievestigingen van Toyota samen de kaap van de tien miljoen geproduceerde voertuigen gehaald.
De eerste Toyota die in Europa werd gebouwd, was uiteraard een Corolla. 's Werelds meest verkochte auto zag het levenslicht in een kleine CKD-fabriek (Complete Knock-Down) die eigendom was van en gerund werd door Salvador Caetano in Ovar (Portugal). De fabriek, die in 1971 werd geopend, is vandaag nog steeds actief en bouwt de Land Cruiser 70-modellen voor export naar Zuid-Afrika.
De grootschalige productie ging in 1992 van start in niet een maar twee fabrieken in het Verenigd Koninkrijk: de motoren kwamen tot leven in Deeside (Wales), drie maanden voor de eerste Carina E van de band rolde in Burnaston (Derbyshire).
Diezelfde Carina E was vandaag te zien in het Europese hoofdkwartier van Toyota in Brussel, waar teamleden van beide fabrieken samen met het personeel van het hoofdkwartier de mijlpaal vierden. De eerste op grote schaal geproduceerde auto stond er naast Toyota's jongste geesteskind, de Toyota C-HR. Van dat model werd nog geen enkel exemplaar gebouwd want het wordt pas eind dit jaar in productie genomen door Toyota Motor Manufacturing Turkey.
Johan van Zyl, President en CEO van Toyota Motor Europe, gaf tekst en uitleg: “De productie is Toyota's stokpaardje en onze duizenden Europese teamleden zijn erg trots dat de kaap van de 10 miljoen geproduceerde auto's in Europa werd bereikt.”
Europa geniet niet alleen een alsmaar hoger percentage lokaal gebouwde auto's maar krijgt ook steeds meer autonomie en invloed binnen Toyota: de Europese ontwerpers krijgen alsmaar meer vrijheid om hun creaties af te stemmen op de Europese klanten, zeker voor de populairste modellen. De recente versies van de Yaris, Auris en Avensis werden stuk voor stuk ontworpen door EDD, Toyota’s designcentrum in Frankrijk, en ontwikkeld in het technisch centrum van Toyota in België. De Toyota C-HR, met zijn uiterst opvallende en hoekige design, werd ook ontworpen met het oog op het Europese publiek.
"Onze voornaamste Europese realisaties zijn onder meer de bouw van de eerste hybridewagen voor het Europese B-segment, de assemblage van hybridemotoren en de export van voertuigen naar Noord-Amerika en zelfs Japan. En ook de toekomst ziet er goed uit: de komende twee jaar zullen we onze totale productie in Europa nog eens met 20 procent opdrijven," aldus van Zyl.
Vorig jaar bouwde de constructeur 660.000 Toyota's in Europa en werden er op het continent 810.000 Toyota's en 64.000 Lexussen verkocht.