De Californische EV-bouwer zag zijn netto inkomsten in het tweede kwartaal bijna met de helft dalen vergeleken met een jaar geleden. Het verkocht wereldwijd bijna even veel voertuigen, maar moest daar wel extra korting op geven om weerwerk te bieden tegen de concurrentie.
De kwartaalcijfers van Tesla maken gewag van een netto opbrengst van $1,48 miljard, terwijl dat vorig jaar nog $2,7 miljard was. Ook in het eerste kwartaal was er sprake van een daling. De verklaring ligt grotendeels bij het feit dat er wereldwijd een grote concurrentiestrijd woedt, niet het minst in China. Daar boekt concurrent BYD flinke vooruitgang – die ten koste lijkt te gaan van Tesla.
Begin juli zei Tesla dat het van april tot en met juni 443.956 voertuigen had verkocht, een daling van 4,8 procent ten opzichte van de 466.140 units die in dezelfde periode een jaar geleden werden vermarkt. Het resultaat is beter dan de 436.000 eenheden die analisten hadden verwacht, maar toch wijst het op een afnemende vraag.
De brutowinstmarge van het bedrijf, het percentage van de omzet dat overblijft na aftrek van kosten, daalde naar 18 procent – zo’n 11 procentpunten minder dan de piek van 29,1 procent in het eerste kwartaal van 2022. Als je enkel naar de inkomsten uit de auto’s bekijkt, dan bedraagt de winstmarge 14,6 procent. Conclusie: Tesla verdient meer aan zijn non-automotive producten, zoals zonnepanelen en energieopslag.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853