Het is als de Processie van Echternach. Tergend traag wordt het onderwerp van de kilometerheffing keer op keer opgerakeld, begraven, weer bovengespit en opnieuw onder de zoden gestopt. In een zoveelste etappe van de processie wordt een nieuwe opening gemaakt om in de toekomst een dergelijke belasting in te voeren in Vlaanderen. Onder meer door de verwachte daling van de inkomsten uit accijnzen op brandstoffen en de lagere inkomsten uit verkeersbelastingen op elektrische auto’s zal het bedrag dat de overheden in ons land van de automobilist ontvangen onvermijdelijk dalen, als dat niet gecompenseerd wordt door nieuwe belastingen. Zoveel was altijd al duidelijk voor al wie de vinger aan de pols houdt van de evoluties in de sector.
Dat ook de Vlaamse overheid dat beseft kwam enkele dagen geleden nog tot uiting toen de Vlaamse minister van Financiën, Matthias Diependaele (N-VA) zich tijdens een bedrijfsbezoek liet ontvallen dat in een volgende legislatuur onvermijdelijk gekeken zou moeten worden naar een kilometerheffing of een heffing op elektrische auto’s. Deze week nog bevestigde hij in het Vlaams Parlement dat dit besproken zal moeten worden, en ook de andere partijen uit de coalitie (CD&V, Open VLD) lijken geneigd het gesprek aan te gaan. Op die manier wordt het heikele onderwerp dus opnieuw op de agenda geplaatst.
Onmogelijk alleen te realiseren De vorige Vlaamse minister van Mobiliteit, Ben Weyts (N-VA), had enkele jaren geleden al snel door dat de kilometerheffing op heel wat weerstand zou rekenen, toen hij een onderzoek naar de mogelijke invoering ervan naar de prullenmand verwees en alle plannen in de diepvries stopte na verhitte reacties op de in het voorstel geopperde bedragen. In augustus vorig jaar
werd er ook over gesproken in het Vlaams parlement.
Die kilometerheffing maakt vandaag geen deel uit van het regeerakkoord van de huidige Vlaamse regering, omdat daarvoor “
geen draagvlak gevonden werd”, al zijn ze dus niet blind voor de noodzaak om de verwachte tekorten in de toekomst aan te vullen. Als dat gebeurt, zal dat voor heel wat beroering zorgen, en hoe dan ook is het ondenkbaar dat Vlaanderen zo’n kilometerheffing alleen zal invoeren, aangezien Vlaanderen en Wallonië zich sterk verzetten tegen de plannen van Brussel om zoiets in hun gewest wel te doen.
Het overwegen waard Een kilometerheffing is op zich geen principieel verkeerde keuze, en kan een rechtvaardigere vorm van belasting zijn, omdat ze het gebruik in plaats van het bezit van een auto belast. Ze zal echter alleen aanvaard worden door de automobilisten als aan enkele voorwaarden voldaan is. Zo moet ze -als ze er komt- over het hele Belgische grondgebied ingevoerd worden op dezelfde wijze, omdat het anders ronduit onwerkbaar is. Daarnaast moeten de tarieven billijk zijn, en mag het voor de doorsnee automobilist niet duurder worden dan vandaag om met de auto te rijden. Dat veelrijders wat meer zullen betalen is niet onlogisch, dat wie minder of erg weinig rijdt dan beter af is, is mooi meegenomen.