Ford gaat opnieuw zwaar snijden in zijn Europese personeelsbestand. De productie van de elektrische Explorer en Capri in Keulen wordt teruggeschroefd, maar er zullen ook banen sneuvelen in het Verenigd Koninkrijk.
Verschillende autoreuzen maken momenteel moeilijke tijden door. Nissan schrapt wereldwijd tot 9.000 banen, Volkswagen wil zelfs verschillende fabrieken sluiten en ook bij Ford nopen tegenvallende verkoopcijfers tot drastische en heel pijnlijke beslissingen. De Europese poot van de Amerikaanse autobouwer kondigde, na al een eerste zware besparingsronde vorig jaar, alweer grote saneringen aan voor zijn fabrieken en dus ook het personeelsbestand. Er zullen tegen 2027 nog eens 4.000 jobs sneuvelen, waarvan zo’n 2.900 in Duitsland, 800 in het Verenigd Koninkrijk en 300 in andere Europese landen. Het gaat om zowat 14 procent van het Europese personeel, wereldwijd werken er vandaag nog 174.000 mensen voor Ford.
Over die inkrimping van het personeelsbestand zou al onderhandeld zijn met de vakbonden en overheden, blijkbaar is er dus ook al een akkoord over. Het al meer dan 100 jaar in Europa actieve Ford noemt de zware sanering een moeilijke maar ook cruciale beslissing om het toekomstige concurrentievermogen van het bedrijf veilig te stellen. Er wordt onder meer verwezen naar de zwakke economische situatie en nog concreter naar de tegenvallende vraag naar elektrische auto’s, die is aanzienlijk lager dan tot voor kort werd verwacht. Zo zal in Keulen de productie van de Explorer en Capri alvast in het eerste kwartaal 2025 verder worden teruggeschroefd, dat gebeurde ook dit jaar trouwens al.
John Lawler, financieel directeur van Ford, vraagt Europese beleidsmakers om meer duidelijkheid omtrent elektrisch rijden. Hij zegt dat Europa en ook Duitsland, waar dus de elektrische SUV’s van het merk worden gebouwd, nood hebben aan een ‘betere’ agenda om de transitie te bevorderen. Lawler pleit voor meer investeringen in laadinfrastructuur en (grotere) subsidies voor elektrische auto’s. In de meeste landen, ook in Vlaanderen, worden die echter net afgebouwd of zelfs helemaal afgeschaft. Ford zegt ook nog dat de Europese CO2-regelgeving en de vraag van consumenten naar EV’s op dit moment niet goed op elkaar zijn afgestemd. Een andere topman verwijst evengoed naar de groeiende concurrentie uit China, “waar we omwille van de overheidssubsidies niet mee op gelijke voet staan”.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853