LeasePlan heeft zopas haar 2021 Car Cost Index gepubliceerd. Daaruit blijkt dat compacte en middelgrote elektrische voertuigen (EV's) voor professionele klanten in de meeste Europese landen niet duurder meer zijn dan benzine- en dieselauto's. LeasePlan's jaarlijkse Car Cost Index, die al voor de zesde keer wordt opgemaakt, is een uitgebreide analyse die de Total Cost of Ownership (TCO) van auto’s vergelijkt - inclusief brandstof/energie, afschrijving, belastingen, verzekering en onderhoud - in 22 Europese landen. De berekeningen worden gemaakt voor professionele klanten, en geven dus geen informatie over de kostprijs voor particulieren, waardoor het resultaat voor die doelgroep mogelijk anders is.
In de weinige landen waar EV’s voor professionele klanten nog niet kostencompetitief zijn, is het prijsverschil tussen EV's en auto’s met een benzine- of dieselmotor aanzienlijk kleiner geworden. Als deze trend doorzet, zullen elektrische auto’s waarschijnlijk in elk van de onderzochte landen, inclusief Oost-Europese markten zoals Roemenië en Polen, tegen het midden van de jaren 2020 kostencompetitief zijn.
Tex Gunning, CEO van LeasePlan, zei in het kader van de voorstelling van de studie dat "
het rapport een alarmsignaal is voor beleidsmakers. Elektrische auto's zijn eindelijk het omslagpunt gepasseerd en zijn nu kostencompetitief in heel Europa, maar overheidsmaatregelen op het gebied van infrastructuur blijven jammerlijk ontoereikend.” Gunning roept “
beleidsmakers op om eindelijk hun verantwoordelijkheid te nemen en te investeren in een oplaadinfrastructuur die hun netto nul-ambities waardig is. Totdat oplaadpunten net zo alomtegenwoordig zijn als benzinestations in de straten van Glasgow, heeft Europa geen hoop meer op het bereiken van een nuluitstoot."
De belangrijkste bevindingen van
LeasePlan's 2021 Car Cost Index (klik op de link voor het volledige rapport in PDF) zijn de volgende:
- In België is een elektrische auto op het vlak van TCO voor professionals systematisch minder duur dan diesel, benzine én plug-in hybrides, met uitzondering van het Sub-compact segment (B1) waar diesel en benzine het nipt winnen van elektrisch.
- De gemiddelde maandelijkse kosten van autorijden variëren van € 743 per maand in Griekenland tot € 1.138 in Zwitserland.
- In verhouding tot het BBP zijn de totale kosten het hoogst voor bestuurders in Zwitserland en Portugal, en het laagst voor bestuurders in Denemarken en Duitsland.
- Polen is de goedkoopste plaats om met een benzineauto te rijden, terwijl Griekenland de goedkoopste plaats voor bestuurders van een diesel.
- EV's in het premium middensegment (D2) zijn volledig kostencompetitief in vergelijking met voertuigen met verbrandingsmotor (ICE's) in 17 landen, waaronder: Oostenrijk, België, Denemarken, Finland, Frankrijk, Duitsland, Griekenland, Ierland, Italië, Nederland, Noorwegen, Portugal, Slowakije, Spanje, Zweden, Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk.
- EV's in het compacte (C1) segment zijn volledig kostencompetitief in vergelijking met ICE's in 14 landen: Oostenrijk, België, Denemarken, Finland, Frankrijk, Duitsland, Ierland, Italië, Nederland, Noorwegen, Portugal, Zweden, Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk.
- De Volkswagen ID.3 heeft een lagere TCO dan de Volkswagen Golf – een populaire bedrijfswagen – in 12 Europese landen.
De 22 landen die zijn opgenomen in de autokostenindex zijn: Oostenrijk, België, Tsjechië, Denemarken, Finland, Frankrijk, Duitsland, Griekenland, Hongarije, Ierland, Italië, Luxemburg, Nederland, Noorwegen, Polen, Portugal, Roemenië, Slowakije, Spanje, Zweden, Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk.
In de index van 2021 worden de kosten berekend over de eerste vier gebruiksjaren en wordt uitgegaan van 30.000 kilometer per jaar. In de index wordt "kostenconcurrerend" gedefinieerd als EV's die niet meer dan 5% duurder zijn dan hun tegenhangers met een verbrandingsmotor.
Volgens de 2021 Index zijn dit de totale maandelijkse eigendomskosten voor het D2-segment (gerangschikt volgens goedkoopste EV TCO):