Uitlaat

© Stellantis

Stellantis-CEO Carlos Tavares heeft twijfels bij verplichte elektrificatie

19 januari 2022
Door Stijn Blanckaert
In een interview met vier Europese kranten liet de Portugese CEO van een van ’s werelds grootste autogroepen, Stellantis, weten dat hij serieuze twijfels heeft bij de keuze van de Europese Commissie om alles op elektrische auto’s in te zetten. Hij stelt in tegenstelling tot eerdere uitspraken ook niet langer te kunnen garanderen dat in de transitie naar elektrische auto’s geen Europese Stellantisfabrieken zullen moeten sluiten.

In het interview met het Franse Les Echos, het Duitse Handelsblatt, het Spaanse El Mundo en het Italiaanse Corriere della Sera spreekt de 63-jarige Tavares, topman van (in Europa onder meer) Peugeot, Citroën, DS, Opel, Fiat, Alfa Romeo, Maserati en Abarth over de gevolgen van de Europese beslissing om de vermindering van de CO2-uitstoot van de automobielsector te bewerkstelligen door louter in te zetten op elektrische auto’s. 

Tavares vindt dat die modellen, door de volgens hem 50 procent hogere kostprijs van elektrische technologieën in vergelijking met verbrandingsmotoren, te duur zijn voor de middenklasse en vreest dat die groep daardoor geen auto’s meer zal kunnen kopen. De prijzen laten zakken kan ook niet zomaar, want hij kan het zich als baas van een grote onderneming niet permitteren om zijn rentabiliteit in gevaar te brengen. Tavares stelt duidelijk te beseffen dat de middenklasse het moeilijker zal krijgen om nog een nieuwe (elektrische) auto te kopen, door de hogere productiekost. 

Om de auto’s toch betaalbaar te houden moet zijn bedrijf volgens hem gemiddeld 10 procent productiviteitswinst boeken per jaar, en dat vijf jaar lang, stelt hij, terwijl de automobielindustrie in Europa normaal zo’n 2 tot 3 procent productiviteitswinst haalt. Een zo goed als onmogelijke opdracht?

Foute keuze van de EU

Volgens Tavares heeft de Europese Commissie de energietransitie niet optimaal aangepakt. Tegen 2030 zullen zijn Europese merken zoals Peugeot, Opel, Fiat en Citroën enkel nog volledig elektrische auto’s verkopen, in aanloop naar het voorgenomen Europese verbod op de verkoop van nieuwe auto’s met verbrandingsmotoren vanaf 2035.

In het interview stelt Tavares dat zijn onderneming de wetten uiteraard respecteert en dus zal strijden om de beste te zijn met de opgelegde factoren. Hij voegt er echter aan toe dat “de elektrificatie een technologie is die gekozen is door politici, en niet door de industrie.” Volgens de CEO zijn er “goedkopere en snellere manieren om de uitstoot te verminderen” en hij vult aan dat “de gekozen methode (verplichte elektrificatie, nvdr) de autofabrikanten niet toelaat om creatief te zijn en met verschillende ideeën te komen.” Hij sluit zijn antwoord af met de woorden: “Het is een politieke keuze”.

Met die opinie staat Tavares zeker niet alleen. Heel wat autofabrikanten hebben begrip voor de beslissing om de CO2-uitstoot van de automobielsector versneld terug te dringen, maar kunnen zich niet vinden in de door de Europese politici opgelegde keuze voor één technologie. Waarom wordt het de constructeurs niet toegestaan om voor andere technologieën te kiezen die dezelfde CO2-reductie bewerkstelligen?

Elektriciteit niet de juiste optie

In verband met de politieke keuze voor batterij-elektrische voertuigen, die dus aan het stroomnet moeten worden opgeladen, stelt Tavares dat “een elektrisch voertuig met de energiemix van Europa 70.000 kilometer moet afleggen voordat de CO2-voetafdruk van de batterijproductie is gecompenseerd.” Hij vult aan dat “pas op dat punt de kloof met een licht hybride voertuig groter begint te worden.”Als je weet dat een licht hybride auto half zoveel kost als een elektrische, zou het dan niet beter zijn om zeer efficiënte hybride auto’s met een verbrandingsmotor te accepteren, zodat ze betaalbaar zijn en een onmiddellijke CO2-besparing opleveren, of is het nodig om 100 procent elektrische auto’s te hebben die de middenklasse zich niet kan veroorloven, terwijl van de regeringen wordt gevraagd om hun begrotingstekorten steeds verder te laten oplopen om stimulansen te bieden?”

Volgens Tavares zouden al die subsidiemaatregelen en ondersteuning van EV’s, die de overheid erg veel kosten, niet nodig zijn, als niet verplicht voor elektrisch werd geopteerd, en zou het uiteindelijke resultaat op het vlak van het terugdringen van de uitstoot hetzelfde kunnen zijn.

Fabriekssluitingen niet uitgesloten

Tavares stelt dat “het duidelijk is dat als we de verkoop van thermische voertuigen in Europa vanaf 2035 verbieden, zoals is besloten, heel snel begonnen moet worden met de transformatie van alle fabrieken.” 

Dat daarbij toch ook Europese productiesites zouden kunnen sneuvelen, iets wat hij eerst uitsloot, behoort nu toch tot de mogelijkheden. Daarover zei hij in het interview: "Sluiten betekent een slot op de deur doen en iedereen naar huis sturen. Dat hebben we niet gedaan. En als ik het kan vermijden, zal ik het vermijden. Ik hou me meestal aan mijn beloftes, maar we moeten ook concurrerend blijven. De toekomst van onze vestigingen zal ook afhangen van de politieke beperkingen inzake decarbonisatie in Europa en de gevolgen daarvan voor de automarkt.”

Met die boodschap nuanceert hij zijn eerdere belofte dus, wat ongetwijfeld voor ongerustheid zal zorgen bij de verschillende Europese productievestigingen van Stellantis.

Deel op

Stijn Blanckaert

Stijn Blanckaert (°1974) is al van kindsbeen af gepassioneerd door auto’s en maakte er zijn beroep van. Hij houdt van pk’s, of ze nu uit een V8 of een elektromotor rollen… Na jaren in de leasing- en fleetsector schrijft hij sinds 2016 voor Autonieuws.be waar hij onder meer gespecialiseerd is in economisch nieuws.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

Autonieuws

Ook op


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.