De European Automobile Manufacturers Association of kortweg ACEA vraagt de Europese Unie om de voor 2025 voorziene en aanzienlijk strengere CO2-doelstellingen met twee jaar uit te stellen. Ze vreest voor miljardenboetes die de sowieso al fel geplaagde Europese autofabrikanten zwaar in de problemen kunnen brengen. Stellantis, dat geen lid meer is van ACEA, is het met dat verzoek om uitstel echter niet eens.
Vanaf 2025 mag de gemiddelde CO2-uitstoot voor in de EU verkochte nieuwe auto’s nog slechts 93,6 gram per kilometer bedragen, dat is nog aanzienlijk minder dan de 116 g/km die in 2021 werd opgelegd. Elke fabrikant heeft wel zijn eigen doelstelling gekregen, waarbij ook rekening is gehouden met het gemiddelde gewicht van de auto’s in de catalogus. Voor merken die (vooral) grotere en dus ook zwaardere modellen aanbieden, mag de uitstoot nog wat hoger liggen dan die van de ‘specialisten’ van compactere modellen. Autobouwers die de strengere normen overschreiden, zullen hun deuren natuurlijk niet moeten sluiten. Ze zullen wel een boete moeten betalen, die bedraagt € 95 per gram (per verkochte auto) dat ze boven de nieuwe norm zitten.
Door de tegenvallende verkoop van elektrische auto’s leveren heel wat constructeurs echter nog meer wagens met CO2-uitstotende motoren dan ze tot voor kort van plan waren te doen. Vanuit verschillende hoeken kwam dan ook al de waarschuwing dat de strengere regels vanaf 2025 voor gigantische boetes zullen zorgen. En dat dus voor een industrie die het momenteel al bijzonder moeilijk heeft, onder meer door de nieuwe concurrentie vanuit China. Zo riskeren onder meer Ford en Volkswagen heel wat geld op de EU-rekening te moeten storten. Renault-topman Luca de Meo berekende zelfs dat er volgend jaar tot zowat 15 miljard euro aan boetes kunnen worden opgelegd. Om die te vermijden, zouden constructeurs ook kunnen beslissen om de productie van heel wat modellen met een nog ‘hoge’ CO2-uitstoot te stoppen. Het zou daarbij dan kunnen gaan om zowat 2 miljoen auto’s.
Er zullen dan ook fabrieken worden gesloten en een heleboel jobs verdwijnen, dat plan ligt ondertussen onder meer bij Volkswagen al op tafel. Vandaar nu dus de vraag van de in deze echt wel als een lobbygroep optredende ACEA om de verstrenging van de regels met twee jaar uit te stellen. Het stelt de EU zelfs voor om daar een soort noodwetgeving voor te gebruiken. Vreemd genoeg sluit Stellantis zich niet bij die oproep aan, wel integendeel.
Grote baas Carlos Tavares zei in een gesprek met Agence France-Presse dat het surrealistisch is om de regels nu nog te veranderen. Hij stelt dat zijn bedrijf, dat onder meer de merken Alfa Romeo, Citroën, DS, Fiat, Jeep, Lancia, Opel en Peugeot groepeert, klaar is om de doelstellingen te halen en dat het moment daar is om “aan de race te beginnen”. Tavares meent dat iedereen allang van de regels op de hoogte was en tijd genoeg had om zich voor te bereiden. Een Stellantis-woordvoerder heeft de woorden van zijn baas ondertussen ook in een officiële verklaring bevestigd, daarin worden overheden wel opgeroepen om de verkoop van elektrische auto’s door middel van subsidies voor de klanten te blijven ondersteunen.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853