De oorlog in Oekraïne na de inval in het land door buur Rusland heeft mogelijk verstrekkende gevolgen voor de Europese autobouwers die fabrieken hebben in Rusland, dat verregaande internationale sancties mag verwachten als reactie op de inval. Het lijdt geen twijfel dat de Amerikaanse, Europese en andere westerse landen de reeds aangekondigde sancties ten opzichte van Rusland, zoals het afsluiten van het internationale betalingsverkeer en het niet openstellen van de NordStream 2-gaspijplijn nog aanzienlijk zullen uitbreiden. Het is dan ook te verwachten dat export vanuit Rusland naar Europa onmogelijk gemaakt zal worden.
Een dergelijk exportverbod zou aanzienlijke gevolgen hebben voor Renault, Stellantis en Volkswagen, die allemaal auto’s (ook voor de Europese markt) bouwen in Rusland.
Volkswagen Volkswagen Group heeft, net als Stellantis, een autofabriek in het Russische Kaluga, zo’n 170 kilometer ten zuidwesten van Moskou, waar ook automotive toeleveranciers als Continental, Visteon en Magna vestigingen hebben.
Volkswagen investeerde meer dan een miljard euro in de uit 2007 daterende fabriek van Kaluga en bouwt er VW Tiguans en Polo’s, en ook de Skoda Rapid loopt er van de band. Verder worden er motoren gebouwd en wordt de eindassemblage van Audi Q7 en Q8-modellen er verzorgd. In 2021 bouwde VW 118.000 auto’s in Rusland.
StellantisDe Stellantis-site in Kaluga is een joint-venture met Mitsubishi Motors. Ze bouwt sinds 2017 bestelwagens voor Peugeot, Opel en Citroën die ook voor de Europese markt bestemd zijn. Nog maar op 25 januari, één maand geleden, bevestigde Stellantis dat de ginds gebouwde Opel Vivaro, Citroën Jumpy en Peugeot Expert-modellen vanaf deze maand naar Europa uitgevoerd zouden worden. Dat dreigt nu in het water te vallen.
Renault Group Het is Renault dat het grootste belang heeft in Rusland, als hoofdaandeelhouder van Lada-autobouwer AvtoVAZ, marktleider in Rusland. Voor Renault Group is Rusland de tweede grootste afzetmarkt, na Frankrijk. De groep heeft een grote autofabriek in Togliatti (Lada) en Renault heeft sinds 2005 zelf ook een assemblagefabriek in de buurt van Moskou waar vier modellen van Renault en Nissan worden gebouwd door 1.850 werknemers.
Mercedes-Benz Ook Mercedes-Benz heeft meer dan € 250 miljoen geïnvesteerd in een fabriek op zo’n 30 kilometer van Moskou. Die werd pas in 2019 geopend en assembleert E-Klasses en SUV’s en stelt meer dan 1.000 mensen tewerk.
BMWBMW besliste begin 2020 nog om geen fabriek te bouwen in Rusland maar heeft wel een kleinere industriële activiteit in de Baltischce enclave Kaliningrad, waar het de eindassemblage van BMW 3- en 5-Reeksen en SUV’s verzorgt in een partnership met het lokale bedrijf Avtotor.