Het aantal in de EU ingeschreven lichte vrachtvoertuigen (tot 3,5 ton) lag in mei 2020 maar liefst 41,3 procent lager dan in dezelfde maand vorig jaar. Daarmee doet ook de markt van de bedrijfsvoertuigen het slecht, temidden van een crisis die nog lang niet overwonnen is.
Europa
De Europese vereniging van autoconstructeurs ACEA liet weten dat het totaal percentage vrachtvoertuigen dat in Europa werd ingeschreven in mei 2020, dus inclusief de echte vrachtwagens), maar liefst 44,4 procent lager lag dan vorig jaar in mei. Binnen Europa waren het vooral Spanje (-59,0%) en Duitsland (-47,9%) die de grootste verliezen lieten optekenen, maar ook Italië (-36,5% en Frankrijk (-35%) noteerden een sterke daling.
In de hele Europese Unie lag de vraag naar nieuwe bedrijfsvoertuigen over de eerste vijf maanden van 2020 36,7 procent lager dan vorig jaar. In elk van de 27 EU-markten stortte de bedrijfswagenmarkt ineen, met een recorddaling in Litouwen (-55,7%) en Spanje (-49,3%).
Lichte vracht tot 3,5 ton
Vorige maand lag de Europese vraag naar lichte vrachtvoertuigen van maximaal 3,5 ton 41,3% lager dan vorig jaar in mei, en strandde het aantal ingeschreven lichte vrachtvoertuigen in Europa op 92.604 stuks. De hele periode van januari tot mei leverde een daling op van 36,4%.
België
In ons land werden in mei 5.750 lichte bedrijfsvoertuigen ingeschreven, wat 22,4 procent minder is dan de 7.412 exemplaren die in mei 2019 een nummerplaat kregen toegewezen. Over de eerste vijf maanden van het jaar is de Belgische markt van de lichte bedrijfswagens er met 27,9 procent op achteruitgegaan, met een daling van 36.557 inschrijvingen vorig jaar tot 26.367 dit jaar (tot eind mei).