Uitlaat

© BMW

Onderzoeksbureau ziet Duitse auto-industrie richting crisis evolueren

05 augustus 2024
Door Alain Devos

De Duitse auto-industrie benut op dit moment nog geen 78 procent van haar productiecapactieit. Het met de universiteit van München verbonden ifo-onderzoeksinstituut ziet de sector alsmaar verder richting een echte crisis evolueren, onder meer door de tegenvallende vraag naar elektrische auto’s.

 

Het ifo Center for Industrial Organization and New Technologies stelt dat zich momenteel wel wat donkerdere wolken samenpakken boven de toch nog altijd machtige en prestigieuze Duitse auto-industrie. Een indicator voor de ‘gezondheid’ van de sector die in juni al min 9,5 aangaf, zakte in juli verder naar min 18,5. Onderzoeksbureau ziet Duitse auto-industrie richting crisis evolueren

Slechte cijfers

Het onderzoekscentrum bekeek en analyseerde zowel de huidige situatie als de verwachtingen voor de volgende zes maanden. Voor het eerste deel van het ‘verhaal’ zakte de indicator van plus 3,2 in juni naar min 6,8 in juli, voor het tweede deel gaat het om een verdere daling van min 21,3 naar min 29,1. Die cijfers zeggen ons leken misschien niet veel, duidelijker is alvast wel het terugvallen van de benutting van de productiecapaciteit van de Duitse autofabrieken naar nog slechts 77,7 procent. Dat is maar liefst 9 procent minder dan het langetermijngemiddelde. Meer dan 40 procent van de in de sector actieve bedrijven rapporteert ook een daling van de bestellingen op de Duitse markt, terwijl de export evengoed afneemt. 

De Duitse auto-industrie, die overigens haar medewerking aan het onderzoek verleent, zou dit jaar met meer dan 18 procent kunnen krimpen. Dat heeft veel te maken met de tegenvallende vraag naar elektrische auto’s, terwijl daar al verschillende jaren wel zwaar in wordt geïnvesteerd. Constructeurs als BMW en Mercedes deden dat vooral in grotere modellen, in de hoop die ook massaal in onder meer China en zelfs Rusland verkocht te krijgen. Die laatste markt is ondertussen natuurlijk helemaal dicht en de eerste is deels overgenomen door lokale producenten en recent tegelijk ook wel wat afgekoeld, daar zorgt ook de crisis op de woningmarkt voor.Onderzoeksbureau ziet Duitse auto industrie richting crisis evolueren

Besparingen bij Volkswagen

Zowel BMW, Mercedes als de Volkswagen-groep meldden de voorbije weken dat er minder winst wordt gemaakt, laatstgenoemde zegt die situatie wel snel te willen verbeteren door zowel nieuwe modellanceringen als door besparingen. Onder die laatste ‘strategie’ valt quasi zeker ook de sluiting van de Audi-fabriek in Brussel. Zoals al gezegd, wordt de malaise deels veroorzaakt door een wellicht te sterke focus op dure (en heel dure) elektrische auto’s. Die kunnen ook grote(re) winsten opleveren, als er tenminste genoeg exemplaren van worden verkocht om de ontwikkelingskosten terug te verdienen. Dat lijkt momenteel wat moeilijker te lukken, terwijl de wel nog groeiperspectieven biedende markt voor bescheidener en dus goedkopere EV’s ondertussen deels door nieuwe spelers is ingepalmd.

Deel op


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.