Uitlaat

© Volkswagen AG

Net wel of net niet? VW Group onzeker of het EU-CO2-doelstelling haalt

03 november 2020
Door Stijn Blanckaert
Het is een dubbeltje op zijn kant. VW Group denkt dat het er dit jaar net niet in zal slagen om te ontsnappen aan de boetes die de EU oplegt aan constructeurs die hun CO2-uitstootobjectief niet halen, tenzij de verkoop van elektrische auto’s van de groep plots een hoge vlucht neemt in de laatste maanden van dit jaar.



Herbertdirsvoorart

VW CEO Herbert Diess liet weten dat zijn bedrijf dit jaar op amper "een gram of zo" van zijn EU-doelstelling zal eindigen. "We hebben het nog niet opgegeven, maar het zal erg krap zijn om de vlootdoelstellingen te halen", vertelde hij aan de Financial Times. VW kan, geholpen door het recent afgesloten uitstootpartnership met het Chinees-Britse MG Motor waarover geen financiële details bekendgemaakt werden, het doel bereiken als de verkoop van auto's met een lage uitstoot in de laatste maanden van het jaar blijft stijgen, maar de tragere start van de verkopen van de door softwarebugs geplaagde Volkswagen ID.3 maakt dat het resultaat aan een zijden draadje hangt. Momenteel zou VW zo’n 40.000 bestellingen voor de ID.3 gekregen hebben.

Christian Dalheim, verkoopschef van VW Group zei bij de bekendmaking van de resultaten van het derde trimester dat zijn bedrijf "Op dit punt niet met zekerheid kan stellen dat ze aan het objectief zullen voldoen” en vulde aan dat het “een moeilijke race wordt” om alsnog aan de verplichting te voldoen en boetes te ontlopen. 

"De autobouwer heeft “een paar honderd miljoen” aan middelen gereserveerd om de verwachte kosten van de Europese boete te dekken maar liet bij monde van CFO Frank Witter weten dat ze er vrij gerust in zijn dat het doel voor 2021 en op langere termijn wel degelijk bereikt zal worden."
VWARTIKEL311Tegen 2029 zal Volkswagen Group naar eigen zeggen niet minder dan 75 verschillende volledig elektrische modellen gelanceerd hebben. Het gaat dan om alle EV’s van VW, Audi, Seat, Skoda, Porsche, Audi en Bentley. Tegen die datum zou VW alles samen zo’n 26 miljoen batterij-aangedreven voertuigen, hoofdzakelijk gebouwd op het modulaire MEB-platform voor elektrische auto’s, verkocht hebben.

Volgens lobbygroep Transport & Environment zal de “pooling”-overeenkomst met het Chinees-Britse MG Motor (een onderdeel van de Chinese autobouwer SAIC) hoe dan oo slechts een beperkte impact hebben op het bereiken van de doelstellingen, aangezien de momenteel nog beperkte verkoopvolumes van het elektrische merk in Europa slechts voor 0,3 g/km hebben bijgedragen tot het resultaat voor de eerste zes maanden van het jaar. In principe was die samenwerking trouwens niet noodzakelijk geweest voor VW Group, als de lancering van de ID.3 zoals gepland was verlopen.

Deel op

Lees meer over

Stijn Blanckaert

Stijn Blanckaert (°1974) is al van kindsbeen af gepassioneerd door auto’s en maakte er zijn beroep van. Hij houdt van pk’s, of ze nu uit een V8 of een elektromotor rollen… Na jaren in de leasing- en fleetsector schrijft hij sinds 2016 voor Autonieuws.be waar hij onder meer gespecialiseerd is in economisch nieuws.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

Autonieuws

Ook op


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.