Sinds 1 april van dit jaar moeten tankstations door een Europese verplichting een prijsvergelijking van verschillende brandstoffen per 100 kilometer tonen. De door de FOD Economie voor het vierde kwartaal van 2022 vrijgegeven affiche hanteert daarbij een onrealistisch lage kostprijs voor elektrisch rijden en misleidt daardoor de consument. 
Volgens de FOD economie is de gemiddelde energiekost om 100 kilometer af te leggen met een gezinswagen voor een elektrische auto gelijk aan € 5,8 per kilometer, terwijl dat voor een benzinewagen (E10) € 12,10 is en voor een diesel (B7) € 10,9.
Die prijzen zijn volgens de FOD Economie gebaseerd op de gemiddelde marktprijzen per kwartaal en gebaseerd op een berekeningsmethode die Europees bepaald werd. De FOD Economie gebruikt
naar eigen zeggen gegevens van de autoproducenten om het WLTP-verbruik te berekenen. Voor de brandstofprijzen komt de info van de FOD Economie, KMO, Middenstand en Energie. Het gaat hier om de maximumprijzen en niet de gemiddelde echte prijs aan de pomp, die vaak lager ligt. Voor de meest verkochte modellen per brandstoftype gaat de FOD Economie af op info van de FOD Mobiliteit, zonder echter te vermelden op welke modellen de berekeningen dan gebaseerd zijn.
Elektriciteitsprijs schromelijk onderschatOp het vlak van de gemiddelde energieprijzen lijkt die van elektriciteit schromelijk onderschat. De overheid stelt op de affiche zelf dat ze voor de berekening van de elektriciteitskost rekening houdt met de geschatte prijs voor het thuis opladen, maar vermeldt niet welk bedrag dat is, noch op welk verbruik aan elektriciteit de berekening gebaseerd is.

Als we rekening houden met een gemiddeld elektriciteitsverbruik van 20 kWh/100 km voor een elektrische gezinswagen zou € 5,8 per 100 kilometer overeenkomen met een elektriciteitskost van € 0,29 per kWh. Wanneer een dergelijke elektrische auto 15 kWh/100 km verbruikt zou dat € 0,38 per kWh zijn. Die bedragen zijn veel lager dan de werkelijke kost van het thuisladen (en zeker dan de kostprijs van het opladen aan een openbare laadpaal).
VREG-tarief vergeleken Volgens de
VREG bedroeg de gemiddelde elektriciteitskost inclusief heffingen, btw en distributie voor een woning waar 1.600 kWh dagverbruik en 1.900 kWh nachtverbruik wordt genoteerd in het voorbije kwartaal ((0,47 + 0,62 + 0,93) / 3)= € 0,67 per kWh. Dat maakt bij de berekening op basis van 20 kWh/100 km dus een kostprijs van € 13,4 per 100 kilometer en bij 15 kWh/100 km € 10,05 per 100 kilometer voor elektrisch rijden.
Misleiding door de overheid? Daarmee scoort 100 kilometer elektrisch rijden op basis van de gemiddelde prijs per kWh dus niet op hetzelfde niveau als LPG, zoals in de affiche, maar wel op het niveau van benzine en diesel wanneer het verbruik 15 kWh/100 km bedraagt, en bij een gemiddeld verbruik van 20 kWh/100 km is elektrisch rijden zelfs duurder dan wat een benzine of diesel aan energie kost per honderd kilometer.
Dat elektrisch rijden in het verleden duidelijk goedkoper was per 100 kilometer is duidelijk, maar door de energiecrisis en de torenhoge prijzen voor elektriciteit is dat vandaag – voorlopig ? - niet meer systematisch het geval. Een en ander lijkt nochtans zo, als we de affiche van de overheid mogen geloven. Dat is op zijn minst twijfelachtig en helpt niet om het vertrouwen van de burger in wat de overheid beweert te ondersteunen.