Uitlaat

Michel van Dongen (RGF Staffing): “Een volledig elektrische vloot? Onmogelijk!”

26 maart 2023
Door Stijn Blanckaert

Een straffe uitspraak van Michel van Dongen, Fleet Manager bij RGF Staffing en verantwoordelijk voor het beheer van niet minder dan 2.000 firmawagens. Hij wijst op een reeks problemen die het voor hem – en ongetwijfeld heel wat andere vlootbeheerders – onmogelijk maken om voor zijn wagenpark volledig over te schakelen op elektrische auto’s, wat nochtans zo goed als verplicht wordt door de overheid. 

 

 

Michel van Dongen is Manager Real Estate & Facilities en Fleet Manager van RGF Staffing. Die naam is niet echt bekend, maar de merken erachter zijn dat wel. Met namen als USG Professionals, Unique, Startpeople, Bright Plus en Solvus is RGF Staffing een wereldspeler op het vlak van outsourcing en interimwerk die alleen al in ons land niet minder dan 2.000 auto’s beheert.

 

 

Autonieuws: Hoe ziet jouw vloot eruit? Welke merken en modellen zijn erin vertegenwoordigd? 

Michel van Dongen: “1.900 van de 2.000 auto’s zijn vaste configuraties waar er dus geen discussie over opties en dergelijke is. 80 procent van onze vloot, zo’n 1.600 auto’s, bestaat uit modellen van de VW-Groep met Audi, Volkswagen, Skoda enzoverder. De rest zijn BMW’s en Volvo’s. We werken voor onze hele vloot samen met slechts één leasingmaatschappij, Arval. Door onze wens om onze organisatie zo gestroomlijnd mogelijk te maken én onze enorme vloot moeten we standaardiseren en vereenvoudigen en de keten zo efficiënt mogelijk organiseren. Daarom kiezen we voor een beperkt aantal merken en één leasingmaatschappij. Ons wagenpark telt per maand niet minder dan 140 leveringen en innames. Dat is onmogelijk te beheren als je dat niet doet met een partner die dat gestructureerd kan beheren. Het is voor ons ook dé manier om onze TCO perfect te kennen en te beheersen.” 

Autonieuws: Een deel van uw auto’s zijn echte functiewagens, neen?

Michel van Dongen: “Inderdaad. Een deel van de vloot bestaat uit (relatief) kleine functiewagens van het type VW Polo en VW Golf, die dus voornamelijk voor professionele doeleinden worden gebruikt. Een ander deel zijn wat de overheid graag ‘salariswagens’ noemt, auto’s die niet in de eerste plaats voor professionele trajecten worden ingezet maar integraal deel uitmaken van het loonpakket van wie ermee rijdt.” 

Autonieuws: Welk budget besteed je jaarlijks aan de vloot? Is dat een bedrag dat stijgt onder invloed van de markttrends en de wijzigende fiscaliteit?

Michel van Dongen: “Op jaarbasis kost onze bedrijfswagenvloot het bedrijf zo’n € 14 miljoen wat dus neerkomt op een € 7.000 per auto en per jaar. In de voorbije jaren is dat bedrag niet echt gestegen maar vanaf nu zal dat wel het geval zijn door de verplichte elektrificatie, de stijgende kosten en de veranderende fiscaliteit.”

Autonieuws: Je stelt je erg kritisch op ten opzichte van de door de fiscaliteit afgedwongen verplichting om over te schakelen naar elektrische auto’s, neen?

Michel van Dongen: “Het grote probleem is de dwang om nu al de omschakeling te maken terwijl het aanbod aan elektrische auto’s niet matuur is, de laadinfrastructuur tekortschiet en de prijs nog te hoog is. Men verliest uit het oog dat er simpelweg geen oplossing is voor een hele reeks profielen, bijvoorbeeld voor de auto’s van technische medewerkers die veel kilometers rijden en niet in een hoge budgetklasse zitten. Voor hen bestaat er geen alternatief voor de compacte benzine- of dieselwagen. Bijna alle nieuwe elektrische modellen zijn grote, dure EV’s, maar die zijn niet wat we nodig hebben. We hebben compacte, kleine en betaalbare elektrische auto’s nodig, geen grote elektrische SUV’s die alleen haalbaar zijn voor directiefuncties. De functiewagen wordt gewoon vergeten. Zij die de auto echt nodig hebben voor hun job zijn bij die hele hervorming over het hoofd gezien, zeker als ze thuis niet kunnen laden of op kantoor.” 

Autonieuws: Is het vooral het infrastructuurprobleem dat voor problemen zorgt?

Michel van Dongen: “Naast het feit dat er gewoon geen aanbod is van geschikte modellen in een betaalbare prijsklasse is dat inderdaad de grootste hinderpaal. Bij ons is het laadpalenprobleem nog nijpender dan elders omdat wij binnen de periode van één leasecontract tot vier verschillende bestuurders hebben. We kunnen toch niet bij elk van hen een laadpaal plaatsen? Bovendien heeft niet minder dan 70 procent van al onze medewerkers niet de mogelijkheid om een eigen laadpaal te installeren en zijn ze dus aangewezen op -ofwel niet voorhanden zijnde ofwel veel te dure- publieke laadpalen. Daarnaast zijn de meeste van onze lokale vestigingen ondergebracht in gehuurde panden in stadscentra, waar niet alleen het plaatsen van een eigen laadpaal niet lukt, maar ook geen publieke laadpunten voorzien zijn.”

Autonieuws: Maar je moet je er wel bij neerleggen?

Michel van Dongen: “Dat kunnen we niet, want in de basiscategorieën hebben we vandaag gewoon geen alternatief voor de benzines en diesels, dus daar moeten we noodgedwongen mee verder, ook al betekent dat een kostenstijging van zo’n 25 procent in de komende jaren. Voor de 500 hogere categorieauto’s zullen we nu wel naar elektrisch overstappen.” 

Autonieuws: Wat is je boodschap voor de overheid en alle stakeholders?

Michel van Dongen: “Dat men te snel gaat en een hele groep gewoon vergeet. Wie vandaag naar elektrisch kan overschakelen moet dat zeker doen, maar het dringt niet genoeg door dat dat dus niet voor elk profiel lukt, door een gebrek aan aanbod en infrastructuur. Dat we daardoor dan op kosten gejaagd worden klopt gewoon niet.” 

Deel op

Lees meer over


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.