Uitlaat

© Mercedes

Mercedes wil jaarlijks miljarden euro’s besparen én nog meer focussen op luxe

26 november 2024
Door Alain Devos

Ook bij Mercedes moet er worden bespaard. De Duitse autoconstructeur kijkt terug op een teleurstellend derde kwartaal, de winst voor de afdeling personenwagens daalde met tweederde en de marge viel terug tot 4,7 procent. Een kostenbesparingsplan moet verschillende miljarden euro’s per jaar ‘opleveren’.

 

Dat laatste werd door een directielid bevestigd aan het Duitse Automobilwoche. De kosten moeten worden teruggedrongen en tegelijk wil men de opbrengst per verkochte auto verhogen. Chief Financial Officer Harald Wilhelm had in oktober al laten verstaan dat er besparende maatregelen nodig waren, na wat hij een “onaanvaardbare prestatie” in het derde kwartaal noemde. Hij wees toen al op de noodzaak om “elke steen om te draaien”.Mercedes-Benz Group AG - Annual General Meeting 2024, Stuttgart - (v.l.n.r.) Harald Wilhelm, Vorstandsmitglied der Mercedes-Benz Group AG verantwortlich für Finanzen & Controlling und Mercedes-Benz Mobility Harald Wilhelm, Member of the Board of Management of Mercedes-Benz Group AG responsible for Finance & Controlling and Mercedes-Benz Mobility

Zwakke vraag

Over eventuele personeelsreducties spreken ze bij Mercedes nog niet, daarover luidde het enkel dat de arbeidskosten onder de loep worden genomen. Het bedrijf stelt in Duitsland zo’n 91.000 mensen te werk, die worden er wel beschermd door baangaranties. De zwakke vraag naar de S-Klasse en de EQS-modellen heeft wel al geleid tot het niet verlengen van tijdelijke contracten in de fabriek in Sindelfingen. 

De nu geplande kostreducties volgen op een besparingsplan dat in 2019 al werd doorgevoerd, dat was toen gericht op een verbeterde standaardisatie bij het ontwerp van auto’s en de aankoop van onderdelen en materialen. Nu zou er ook worden gekeken naar mogelijke aanpassingen van de productiecapaciteit, maar details over specifieke locaties zijn niet bekendgemaakt. In 2020 verkocht Mercedes al zijn fabriek in het Franse Hambach, waar het jarenlang Smarts bouwde, aan het Britse Ineos. 23C0319_003

Uitkijken naar nieuwe CLA

Mercedes verlaagde in september al zijn financiële prognoses, toen het duidelijk werd dat zowat de hele Duitse auto-industrie het moeilijk heeft om concurrerend te blijven. Als oorzaken werden de hoge energiekosten, de inflatie en de moeilijke transitie naar elektrische auto’s genoemd. Voor Mercedes kwamen daar nog wat extra ‘problemen’ bij, zoals dus de zwakke vraag naar de topmodellen en de nood om een grote voorraad elektrische voertuigen te reduceren. De constructeur heeft ondertussen ook beslist om toch nog langer dan aanvankelijk voorzien te blijven investeren in auto’s met verbrandingsmotoren.

Er wordt daarbij veel verwacht van de nieuwe CLA die volgend jaar op de markt komt, dat wordt het eerste model op het MMA-platform. De elektrische variant zal onder meer met een heel groot rijbereik en ook mogelijkheden voor geautomatiseerd rijden op niveau 2+ kunnen uitpakken. Op de planning staan ook nog onder meer elektrische versies van de C en de GLC, een elektrische SUV van AMG en een opwaardering van de S. De zogeheten compacte klasse zal worden ‘gestroomlijnd’ van zeven naar vier modellen. Mercedes-Benz auf der Auto China 2024 Mercedes-Benz at Auto China 2024

Optimistisch voor China

Financieel directeur Wilhelm toonde zich wel optimistisch over de mogelijkheden in China. De vraag naar de EQS en EQS SUV is daar momenteel ook wel zwak, er wordt daarbij onder meer verwezen naar de gevolgen van de huidige vastgoedcrisis in het Aziatische land. Bij Mercedes blijven ze er echter van overtuigd dat men met het huidige én toekomstige gamma wel goed gepositioneerd is voor de competitieve EV-markt in China. Voor de wat langere termijn zal de focus nog meer op winst dan op volume komen te liggen. Begin volgend jaar zou er dan ook al een strategie worden toegelicht die nog sterker op maatwerk is gericht. Die bleek eerder al succesvol voor de AMG- en Maybach-modellen.

Deel op

Lees meer over


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.