In een interview van Automotive News Europe met de Nederlandse CEO van Mazda Europe, Martijn ten Brink, gaf die laatste te kennen dat Mazda Motor Europe een leidende rol zal spelen in de overstap van de constructeur richting elektrische auto’s. Het merk is van plan om in totaal tussen nu en 2030 niet minder dan $ 11 miljard te investeren in elektrificatie. Vandaag is de echte elektrificatie bij Mazda eerder beperkt, met één volledig elektrisch model, de MX-30, en twee plug-inhybrides, de CX-60 en de op het Autosalon van Brussel in januari als wereldpremière voorgestelde MX-30 R-EV, een plug-inhybride die gebruikmaakt van een wankelmotor als range extender.
Martijn ten Brink, CEO Mazda Motor Europe © Mazda
Zoals alle merken – behalve zij die slechts tussen 1.000 en 10.000 auto’s per jaar bouwen - zal Mazda in Europa vanaf 2035 verplicht moeten stoppen met de verkoop van auto’s met verbrandingsmotoren. Volgens ten Brink zou het aandeel elektrische auto’s in het gamma van zijn merk tegen 2030 ergens tussen de 40 en 70 procent moeten bedragen. Preciezer zijn is door de snel wijzigende marktomstandigheden onmogelijk, stelt hij.
Grotere EV-ambities voor Europa dan voor Mazda wereldwijd
Dat Europese EV-percentage van 40 tot 70 procent is hoger dan de 25 tot 40 procent elektrische auto’s die Mazda voorstelt voor de wereldwijde productmix. De reden is dat Europa – vanzelfsprekend voornamelijk doordat hier een vaste einddatum voor de verkoop van benzine- en dieselmodellen is vastgesteld – een voorloper is in de elektrificatie en Mazda Motor Europe zich daar dus moet aan aanpassen.
Er is dus heel wat werk aan de winkel voor de Japanse constructeur, want met de MX-30, een compacte elektrische auto met een kleine batterij en dito rijbereik, is die vandaag enkel met een nichemodel aanwezig op de markt van elektrische auto’s.
Er is nog geen concreet nieuw elektrisch model aangekondigd, al stelt ten Brink wel dat het platform dat gebruikt wordt voor de MX-30 perfect geschikt is voor de ontwikkeling van nieuwe batterij-elektrische auto’s. Hij kondigt dan ook aan dat Mazda tegen het eind van 2025 een nieuwe elektrische auto zal hebben die op Mazda’s schaalbare elektrische platform gebouwd zal worden.
Geen plannen voor agentschapsmodel
Terwijl Stellantis, BMW, Mercedes en een hele reeks anderen opteren om voor de verkoop van hun auto’s over te schakelen op het zogenaamde agentschapsmodel waarbij concessiehouders omgeturnd worden tot agenten die in opdracht en voor rekening van de constructeur auto’s verkopen en volledig afhankelijk zullen worden van die autobouwer, plant Mazda, net als Renault, geen dergelijke stap.
In het interview stelt ten Brink dat hij op dat vlak geen plannen heeft, al zegt hij niet dat het er nooit van zal komen. Volgens hem werkt het huidige businessmodel van Mazda, met zelfstandige concessiehouders, echter goed, en is de relatie tussen merk en verdelers vandaag uitstekend. Hij stelt dan ook loyaal te blijven aan de Mazda-verdelers omdat hij – op de mogelijkheid van de constructeur om de prijszetting te bepalen – geen voordelen ziet aan een verandering van distributiemodel.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853