Ook in het eerste kwartaal van 2016 heeft Mazda zijn sterke momentum in Europa bevestigd met een stijging van de verkopen van zijn onderscheidende en innovatieve modellen met 28,5 % ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, naar 68.797 eenheden. Het was voor de Japanse autofabrikant het 14e opeenvolgende kwartaal met stijgende verkoop en de tiende met dubbele cijfers in de afgelopen drie jaar. Daarbij presteerde Mazda beter dan een stijgende Europese markt (+ 8,1 %) en groeide het marktaandeel naar 1,7 %, een groei van 13 % ten opzichte van het eerste kwartaal van 2015.
De verkopen werden vooral gestimuleerd door de enorm populaire
Mazda CX-3, de compacte crossover SUV die afgelopen juni werd geïntroduceerd en door de nieuwe
Mazda2, waarvan de omzet steeg met 75 % in het afgelopen kwartaal. De verkoop van de nieuwe
Mazda MX-5, die onlangs nog werd gekroond tot
World Car of the Year 2016 en World Car Design of the Year 2016, verviervoudigde bijna tot 282 %. Het land dat als inspiratie diende voor Mazda’s merkicoon, Groot-Brittannië, blijft de nummer één markt voor dit model, met een derde van de MX-5 verkopen in Europa in het laatste kwartaal. Andere steunpilaren zoals de Mazda CX-5 en de Mazda6 behaalden hun verkoopdoelstellingen, terwijl de Mazda 3 nog steeds het best verkochte non-SUV model van Mazda in de Europese line-up is.