Vorig jaar in juni schreven we dit stuk over het erg beperkte succes van de nieuwe Chinese automerken die massaal bij ons op de markt geïntroduceerd worden. Intussen weten we dat naast MG, Lynk & Co, Aiways, BAIC, DFSK, JAC, LEVC en Seres ook Bestune, Nio en BYD in ons land verkrijgbaar zijn of in de nabije toekomst zullen worden. De instroom blijft dus duren, het aanbod wordt steeds groter, maar vinden ze ook de nodige kopers?
Terwijl MG intussen wel bekend in de oren klinkt, met dank aan de historiek van de Engelse merknaam, zijn alle anderen eigenlijk nog nobele onbekenden. Als we naar de verkoopcijfers kijken lijkt het er bovendien niet op dat dat snel zal veranderen. Net als vorig jaar zijn die namelijk erg laag, al zitten ze in stijgende lijn.
Hierbij het aantal inschrijvingen van januari tot eind juli 2022, van groot naar klein op basis van gegevens van Febiac.
Lynk&Co: 760 stuksHet statuut van Lynk&Co is bijzonder. Het merk behoort tot de Geely-groep, waar ook Volvo en Polestar deel van uitmaken. Het – momenteel enige – model dat bij ons wordt aangeboden, de 01, wordt grotendeels in een abonnementsformule verhuurd voor een bedrag van € 550 per maand, alles inbegrepen. Dat blijkt best succesvol, want met 760 ingeschreven auto’s is Lynk&Co op eind juli nummer 29 op onze markt. Het merk is ook gegroeid, want in heel 2021 werden er 731 stuks ingeschreven, een aantal dat nu dus na zeven van de twaalf maanden al overtroffen is.
MG : 574 stuksMG speelt samen met Lynk&Co in een andere klasse dan de rest van het klassement. Met 574 stuks tot eind juli (en 746 in heel 2021) is het Chinese merk van SAIC Motor dat bij ons wordt ingevoerd door Astara Western Europe (invoerder van Suzuki en Hyundai) op dit moment nummer 33 op de lijst van meest ingeschreven personenwagens, voor Lexus, Alfa Romeo en Subaru.
Dat is niet mis, en alleen Lynk & Co, dat met een abonnementsformule werkt, werd als Chinees merk nog meer ingeschreven in ons land. Het huidige gamma bestaat uit de elektrische ZS, MG5 en Marvel R en de plug-inhybride EHS.
DFSK : 97 stuks Het eveneens door One Automotive uit Geel ingevoerde DFSK is een joint-venture tussen Sokon Group en Dongfeng Motor.
De bij ons ingevoerde personenwagens, vier SUV-modellen die allemaal Fengon heten maar een ander cijfer achter hun naam krijgen, gingen dit jaar tot eind juli precies 97 keer over de toonbank (inschrijvingen), wat eveneens een aanzienlijke vooruitgang is in vergelijking met vorig jaar, toen DFSK op het einde van december nog altijd niet meer dan 75 stuks aan de man had gebracht. Als de trend zich doorzet eindigt DFSK, dat ook twee bedrijfsvoertuigen aanbiedt, dus op zo’n 160 stuks.
BAIC : 36 stuksBAIC, wat staat voor Beijing Automotive Industry Holding, wordt bij ons ingevoerd door One Automotive en wist dit jaar tot eind juli 36 auto’s van de modellen X35 en X55 aan de man te brengen.
Dat is op één na het aantal dat het merk over heel 2021 wist te leveren, met in de zomer van vorig jaar slechts 7 verkooppunten in plaats van de huidige 21, en betekent in aantallen dus wel een vooruitgang, al zijn de aantallen ook hier erg klein.
Aiways : 25 stuksAiways, dat met de U5 een elektrische SUV op de markt brengt in afwachting van de verkoopstart van een tweede model, de U6, wordt bij ons ingevoerd door Cardoen. In 2021 werden over het hele jaar 41 auto’s van het merk ingeschreven, tot eind juli van 2022 waren dat er 25.
Daarmee zit het merk dus precies op schema om eind dit jaar op hetzelfde aantal uit te komen als in 2021. Of Cardoen daar ook tevreden mee is, is maar de vraag.
JAC : 8 stuksJac, voluit China Anhui Jianghuai Automobile Co. behoort tot de top tien van de Chinese autobouwers. De kans lijkt wel onbestaande dat dat ooit bij ons het geval zal zijn. Het merk wordt hier verdeeld door Edrive dat behoort tot de Leie Mobility Group uit Kortrijk. In totaal werden er dit jaar 3 elektrische Jac E-S2’s ingeschreven, over heel 2021 waren dat er 9. Hier is dus geen verbetering merkbaar.
Bestune: 3Er rijden momenteel 3 Bestune T77’s (een benzine-SUV) rond in ons land, want vorig jaar was het merk hier nog niet verkrijgbaar.
We kunnen dus niet vergelijken, maar met dergelijke aantallen is de kans dat je er ééntje kruist niet bijster groot. Ook dit Chinese merk wordt aan de man gebracht via invoerder One Automotive, die zich duidelijk specialiseert in Chinese auto’s.
LEVC: 3 LEVC, wat staat voor The London Electric Vehicle Company, biedt een qua looks op de typische London Cab geïnspireerde auto aan die tot op heden drie keer werd ingeschreven.
Het gaat echter om een merk dat pas deze zomer werd gelanceerd, waardoor dat cijfer dus niet echt relevant is. Laten we binnen een jaar opnieuw kijken hoe LEVC presteert.
SERES : 0 stuksOok SERES, een submerk van DFSK dat met de Seres 3 een compacte elektrische SUV aanbiedt, wordt bij ons ingevoerd door One Automotive, dat vorig jaar geen enkele auto van het merk wist te in te schrijven en volgens de cijfers van Febiac ook dit jaar op 0 strandt na zeven maanden.
Trage groei We zien bij de meeste merken dus een trage groei en eer de Chinezen de Europese, Japanse en Koreaanse merken gaan bedreigen zal er nog veel water naar de zee vloeien, maar zeg nooit nooit, er was tenslotte ooit een tijd dat een Toyota of Mazda als exotisch en vreemd werden beschouwd, en later bekeek men een Kia of Hyundai ook wat meewarig. De gewenning zal met de Chinese auto’s echter sneller gaan en binnen een tiental jaar zijn de auto’s uit het grootste land van Azië ongetwijfeld ook bij ons gemeengoed.