Uitlaat

© Stellantis - Gaetano Thorel

Interview Fiat- en Abarth-baas Gaetano Thorel: ”De klant is altijd koning”

01 maart 2024
Door Alain Devos

Ook bij Fiat zeggen ze dat de transitie naar elektrische auto’s enkel nog een kwestie van tijd én van wat overheidssteun is. Gaetano Thorel, verantwoordelijk voor alle Europese activiteiten van het Italiaanse merk, legt ons uit hoe hij het precies ziet.

 

Autonieuws.be was in Italië voor de presentatie van de nog eens opgewaardeerde en nu ook als nog wat leukere Pandina verkrijgbare Fiat Panda. Wereldschokkend nieuws is dat natuurlijk niet, maar we hadden er wel een interessante babbel met Gaetano Thorel. Als je hem naast CEO Olivier François én tussen een groepje arbeiders van de fabriek nabij Napels in ‘vrijetijdskledij’ ziet poseren, zou je het hem misschien niet meteen aangeven, maar de Italiaan is de grote baas van Fiat & Abarth Europe en dus een van de mannen die het schip drijvend moet houden. Dat lijkt ook wel aardig te lukken, als je het nog altijd grote succes van de 500 en nu vooral 500e en evengoed zelfs nog van de Panda bekijkt. Maar er wordt bij de belangrijkste speler van de Italiaanse pijler van Stellantis nu toch vooral naar de toekomst gekeken.Interview Fiat en Abarth baas Gaetano Thorel autonieuws Alain Devos 03

Autonieuws: Eerst nog even over de fabriek waarin we ons hier bevinden, mogen we stellen dat die zijn voortbestaan echt wel aan de Panda heeft te danken?

Thorel: “De beslissing om de productie van de Panda van Polen naar Italië te halen en de auto dus vanaf 2011 in de fabriek in Napels te bouwen werd door onze toenmalige baas Sergio Marchionne genomen. Ze was door sociale motieven ingegeven, maar was echt wel niet zo evident. Om vooral financiële redenen, natuurlijk. Ik hoef allicht niet meer te vertellen dat de productiekosten in Polen lager waren dan die in Italië. Maar het was ook een moedige beslissing, Marchionne nam ze in het belang van het land.” 

Autonieuws: Hoe past zo’n fabriek in het grotere plan van Stellantis?

Thorel: “Stellantis heeft vandaag twee huizen: Europa en Noord-Amerika. We zijn er nu een derde aan het bouwen, voor het Midden-Oosten, Afrika en Latijns-Amerika. Maar Europa blijft natuurlijk heel belangrijk, met de fabriek van Pomigliano d’Arco als een van de vele pijlers. Vandaar ook de bevestiging dat we hier al zeker tot 2027 de Panda zullen blijven bouwen en we de productie zelfs nog gaan opvoeren.”Interview Fiat en Abarth baas Gaetano Thorel autonieuws Alain Devos 05

Autonieuws: We mochten ook al een glimp van de toekomstige Panda zien, aan wat kunnen we ons precies verwachten?

Thorel: “Jullie hebben de concepts gezien, er komt dus een heuse Panda-familie. Het autootje krijgt er broers en zusters bij. Het platform is geschikt voor verschillende aandrijvingsvormen. Dus volledig elektrisch, maar evengoed ook nog klassieke verbrandingsmotoren en hybride oplossingen. Wat we waar zullen verkopen, zal afhangen van de mogelijkheden en noden van de verschillende markten. En dus van de klanten.”

Autonieuws: Over klanten gesproken, de overstap naar elektrisch rijden is in veel landen nog altijd geen evidentie. 

Thorel: “Dat klopt, maar ze is wel begonnen en ook niet meer te stoppen. De vraag is eigenlijk alleen nog met welke snelheid die transitie gebeurt en hoelang het dus zal duren voor ze is afgerond. Dat zal ook sterk van de prijzen van de auto’s afhangen. Kijk, voor zowat elke nieuwe technologie geldt dat het eventjes duurt voor ze betaalbaar wordt. Ik maak graag de vergelijking met de flatscreentelevisie. Ik herinner me nog dat de eerste exemplaren tussen de € 7.000 en € 8.000 kostten. Dat was geen 50 jaar, maar hoogstens 15 jaar geleden. Vandaag kan je ze kopen voor enkele honderden euro. Ook voor elektrische auto’s is het enkel een kwestie van tijd. Je kan de onvermijdelijke overgangsperiode, waarin het dus wachten is op een verdere daling van de kostprijs, natuurlijk wel wat proberen opvangen en inkorten. Daar heb je dan overheidsinitiatieven en dus wat financiële tegemoetkomingen voor nodig. Ondertussen evolueert de technologie verder en wordt ze ook bereikbaarder, maar tegelijk moet je ook de voor EV’s vereiste infrastructuur verder uitbouwen. Die helpt evengoed om de twijfels van potentiële klanten weg te nemen. Daarnaast is er ook nog de kwestie van het rijbereik, dat moet nog verder toenemen. Het hangt allemaal samen en het vraagt ook allemaal tijd, ingewikkelder dan dat is het eigenlijk niet. Ik geef altijd graag Noorwegen als voorbeeld, ook al kun je de steden daar natuurlijk niet vergelijken met Rome of Napels. In dat land is de transitie 15 jaar geleden al begonnen, vandaag is 70 procent van de auto’s er elektrisch. Met dank aan heel wat overheidsinitiatieven.” 

Autonieuws: Wanneer verwacht u dat de transitie voor Fiat zal afgerond zijn?

Thorel: “We hebben het bij de presentatie van de Panda-conceptcars heel duidelijk gesteld: de klant zal nog een tijdje kunnen kiezen uit verschillende aandrijvingvormen. Hij blijft koning.”

Autonieuws: We zagen ook een SUV, een pick-up en zelfs een kampeerwagen op basis van de nieuwe Panda, komen die er ook allemaal? 

Thorel: “We gaan natuurlijk nog niet alle details over het nieuwe gamma onthullen. Maar de gedane beloftes zullen wel degelijk worden ingelost. De ontwikkeling is al een tijdje bezig en zelfs al ver gevorderd, vanaf 2024 komt er elk jaar een modelletje bij.”Interview Fiat en Abarth baas Gaetano Thorel autonieuws Alain Devos 06

Autonieuws: Welke rol mag Fiat nog spelen in het grote Stellantis-verhaal?

Thorel: “Wat is vandaag de bestaansreden van Fiat? Het antwoord is simpel: het gaat om stadsmobiliteit met auto’s als de 500 en de Panda enerzijds en om de commerciële voertuigen van Fiat Professional anderzijds. Om ons even tot het eerste te beperken, de Panda is de enige 3,6 meter lange auto met vijf deuren en vijf zitplaatsen in de hele Stellantis-groep. Hij kan dus ook de klanten bedienen die vandaag nog met een Citroën C1 of Peugeot 107 rijden. Als die straks weer een gelijkaardige auto zoeken, is de Panda het beste aanbod. Vandaar dat zijn carrière zeker nog niet afgelopen is, vandaar ook dat we zijn veiligheidsuitrusting hebben uitgebreid. Maar alleen met technologie die de klant echt nodig heeft en dus ook dagelijks gebruikt, zoniet wordt de prijs te hoog.”Interview Fiat en Abarth baas Gaetano Thorel autonieuws Alain Devos 002

Autonieuws: Om het ook nog even over de elektrische 500 te hebben, tevreden met de commerciële resultaten?

Thorel: “Absoluut. En als ik heel eerlijk ben, dat heeft mij ook verrast. Als je me twee jaar geleden had gezegd dat de 500e zo’n succes en zelfs een van de best verkochte EV’s in Europa zou worden, ik zou het waarschijnlijk niet hebben geloofd. Kijk naar Duitsland, voor elke verkochte Tesla is er ook een elektrische BMW én een elektrische 500. Het is echt ongelofelijk.”

Autonieuws: Voor de klassieke 500 met verbrandingsmotor is het einde ondertussen nabij.

Thorel: “Dat klopt, voor Europa stopt het in mei of juni. Ook voor Abarth wordt de toekomst volledig elektrisch, met de al bekende 500e en de recent ook aangekondigde 600e).”Interview Fiat en Abarth baas Gaetano Thorel autonieuws Alain Devos

Autonieuws: U bent het er allicht met eens dat de comeback van de 500 in 2007 een van de meest briljante zetten uit de hele autogeschiedenis is.

Thorel: “Natuurlijk. Dat is ook de kracht van een icoon, toch als je het goed aanpakt. En dat is met de 500 echt wel gebeurd. We hebben het DNA van het origineel op de juiste manier op het nieuwe model overgebracht. Met zowat dezelfde afmetingen, dezelfde filosofie... Met de elektrische 500e is dat evengoed gelukt, dat verklaart ook zijn enorme succes. Als je naar de auto kijkt, moet je glimlachen. Precies omdat hij ook naar jou glimlacht. Dat is het geheim van het succes, zo simpel is het soms. Er zijn niet veel auto’s met zo’n status. De Panda heeft die in Italië ook wel, de Renault 5 van onze Franse concurrent evengoed.”

Deel op

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

Autonieuws

Ook op


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.