De tweedehandsmarkt in België was de afgelopen maand in relatief goeden doen. Volgens analyseplatform Indicata bleven de auto’s gemiddeld minder lang op de parking staan. Opmerkelijk is dat elektrische en hybride voertuigen ietsje in prijs zijn gestegen.
Als je in de details van het maandrapport van Indicata duikt, dan zie je dat met name de hybrides (zowel plug-ins als zelfladende) in juni 2024 aan iets hogere prijzen werden verkocht dan in mei 2024. Ze zijn intussen ook goed voor ei zo na 10 procent van het marktaanbod, komende van zo’n 8 procent een jaar geleden. Dat kan maar één ding betekenen: dat er vraag is en dat de vraag toeneemt.
Benzine- en dieselvoertuigen zijn ietsje gezakt in prijs de afgelopen maand. Terwijl het benzine-aanbod vrij constant blijft, zijn er steeds minder diesels in het aanbod: vandaag zijn ze nog maar goed voor 28,68 procent van de voorraad op de markt, terwijl dat twee jaar geleden nog zo’n 38 procent was.
Hoe het met elektrische auto’s zit? Volgens Indicata is de prijsdaling bij de tweedehands-EV’s gestagneerd. De prijsindex steeg zelfs van 77,76 naar 78,07 in de maand juni. Toch is er nog geen reden om te juichen bij de tweedehandsverkopers.
Hoewel elektrische voertuigen intussen al 5,41 procent van de tweedehandsmarkt vertegenwoordigen, zijn ze ook goed voor 7,63 procent van de beschikbare voorraad. Kortom, er is nog altijd meer aanbod dan vraag, wat de druk op de prijzen hoog houdt. Tegelijk wijst Indicata op een positieve tendens. Elektrische tweedehandsvoertuigen blijven minder lang online te koop staan. De market days’ supply, een maatstaf die aangeeft hoe snel de beschikbare stock vermarkt wordt, is gedaald naar 87 dagen.
Ter vergelijking: bij diesel ligt deze indicator op 54 dagen, bij benzine op 64 en bij hybrides (HEV en PHEV samen) op 68 dagen.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853