Op een gezamenlijke persconferentie in Tokio hebben de CEO’s van Honda en Nissan vandaag aangekondigd voor een fusie te opteren. De leiding van de nieuwe holding zou wel door Honda worden gekozen. Eind januari beslist Mitsubishi, dat ook aanwezig was, of het meedoet.
Honda en Nissan zijn dus echt wel van plan te fuseren in een holding met door Honda gekozen topmanagers. Het zal voor een historische herschikking van de Japanse auto-industrie zorgen, ze moet de nummers twee en drie van het land concurrerend houden op een wereldmarkt met diverse nieuwe spelers en technologieën.
Honda-baas zegt artillerie voor het slagveld nodig te hebben
Mitsubishi Motors is vandaag al deels in handen van Nissan, daar moet men dus nog beslissen of men ook deel wil uitmaken van het nieuwe samenwerkingsverband. CEO Takao Kato gaf alvast toe dat het extreem moeilijk is om alle noodzakelijke investeringen en technische middelen nog alleen op te brengen. De topmannen van de drie autobedrijven kondigden het mogelijke nieuwe ‘raamwerk’ in elk geval al aan in de Japanse hoofdstad Tokio, met Honda-CEO Toshihiro Mibe ongetwijfeld niet toevallig in het midden. Ze zeiden dat ze nu verder over de details gaan onderhandelen.
“We hebben het potentieel om een toonaangevend bedrijf van wereldklasse te worden op het gebied van nieuwe mobiliteit,” zei de grote Honda-baas. “Tegen 2030 hebben we de artillerie nodig om te kunnen concurreren op het slagveld. Dus we beginnen vandaag.” De Japanner presenteerde de overeenkomst als een manier om het concurrentievoordeel van de betrokken bedrijven te vergroten, van ontwikkeling en productie tot elektrificatie, software-ontwikkeling en verkoopfinanciering. De gecombineerde activiteiten zullen geen snelle oplossing zijn, waarschuwde Mibe nog. De eerste resultaten worden pas tegen het einde van dit decennium zichtbaar, de grote voordelen zelfs pas na 2030.
Nissan moet eerst nog orde op zaken stellen
Honda en Nissan willen in juni van dit jaar al een vrij concrete overeenkomst sluiten en de holding in augustus 2026 oprichten. Ze zijn van plan om de nieuwe entiteit rond die tijd ook naar de beurs te brengen. Rond april 2026 zal op buitengewone aandeelhoudersvergaderingen wel eerst de goedkeuring van de investeerders worden gevraagd. Mibe zei ook nog dat een eventuele deal en dus ook fusie afhangt van de vraag of Nissan orde op zaken kan stellen. Dat bedrijf kampt met een daling van de verkoop, een grote schuld en afbrokkelende winsten. Het lanceerde in november al een herstelplan dat het verlies van zo’n 9.000 banen impliceert en wereldwijd de productiecapaciteit reduceert. Het doel van de fusie op de langere termijn is volgens Mibe echter niet inkrimpen en rationaliseren, maar net een groei door schaalvergroting.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853