Uitlaat

Geraakt Europa van Chinese batterijen af? “Vanaf 2027 kan het”, zegt Transport&Environment

25 januari 2023
Door Dieter Quartier
Europa is goed op weg om tegen 2027 voldoende Li-ion-cellen te produceren om volledig te voldoen aan de eigen vraag naar elektrische voertuigen en energieopslag, aldus milieulobbygroep Transport & Environment. Maar de Amerikanen vormen een levensgrote bedreiging.

T&E komt tot deze conclusie op basis van een nieuwe analyse van de vooropgestelde output van in Europa gevestigde batterijfabrikanten. Ook de dominantie van China op het gebied van batterijcomponenten kan worden teruggedrongen. Volgens het rapport kan twee derde van de Europese vraag naar kathoden - die kritieke grondstoffen bevatten - tegen 2027 op eigen bodem worden geproduceerd. Bestaande en geplande kathodeproductieprojecten zijn onder meer Umicore in Polen, Northvolt in Zweden en BASF in Duitsland.

De afhankelijkheid van China voor de raffinage en verwerking van batterijmetalen zou ook drastisch kunnen verminderen: volgens T&E kan meer dan 50 procent van de Europese vraag naar geraffineerd lithium tegen 2030 afkomstig zijn van Europese projecten. Hiertoe behoren RockTech Lithium en Vulcan Energy Resources in Duitsland en Imerys in Frankrijk. 

Julia Poliscanova, senior directeur voor voertuigen en e-mobiliteit bij T&E, zei: "De uitfasering van verbrandingsmotoren door de EU in 2035 heeft al tot veel investeringen geleid. Vandaag wordt de helft van de lithium-ionbatterijcellen die in de EU worden gebruikt, daar al gemaakt.”

Amerikaans gevaar

De Amerikaanse inflatiebeperkingswet (Inflation Reduction Act) heeft de spelregels echter veranderd en Europa moet volgens Poliscanova een beleid uitwerken om te vermijden dat geplande batterijfabrieken en banen naar de VS gaan. President Joe Biden voorziet met deze wet immers subsidies voor fabrikanten die op Amerikaanse bodem batterijen bouwen, wat nadelig is voor partijen die hun batterijen in Europa assembleren.

Volgens T&E moet er een Europees soevereiniteitsfonds ter ondersteuning van groene technologieën worden opgericht met geld dat via een gezamenlijke schulduitgifte wordt bijeengebracht. Dit zou zorgen voor een gelijk Europees speelveld en voorkomen dat rijke landen de armere landen benadelen door bedrijven royale staatssteun te bieden. Alleen de door de Amerikaanse IRA beoogde groene productie, zoals die van elektrische voertuigen, batterijen en hernieuwbare energie, zou geld moeten ontvangen, aldus T&E.

Deel op

Lees meer over

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

Autonieuws

Ook op


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.