Uitlaat

© FCA/PSA

Geplande fusie tussen PSA en FCA nu ook officieel

31 oktober 2019
Door Stijn Blanckaert
Nadat we gisteren schreven dat de twee autoconstructeurs volgens goede bronnen zouden gaan samensmelten, is dat nieuws vandaag ook officieel bevestigd door de bedrijven zelf.


FCA (Fiat, Chrysler, Jeep, Alfa Romeo, Dodge, Lancia, Maserati…) en PSA (Peugeot, Citroën, DS, Opel) kondigen vandaag namelijk officieel aan dat ze onderhandelingen zijn aangegaan om samen een nieuwe wereldwijd actieve autoconstructeur te vormen die voor 50% in handen zal zijn van PSA en voor de andere helft in de handen van FCA. Voor beide groepen biedt de fusie meer mogelijkheden om in te spelen op de snel veranderende omgeving, met steeds strengere emissienormen, opmerkelijke wijzigingen in de visie op mobiliteit en een steeds globaler wordende markt.

De combinatie van de twee constructeurs maakt van de fusiegroep FCA-PSA de vierde grootste autobouwer ter wereld, met een gecombineerd jaarlijks verkoopvolume van niet minder dan 8,7 miljoen voertuigen (cijfers 2018). De beoogde synergieën, die niet tot het sluiten van fabrieken zouden leiden, zouden binnen de vier jaar zorgen voor een besparing van 3,7 miljard euro. De omzet van beide groepen gecombineerd bedraagt bijna 170 miljard euro, terwijl de operationele winst van beide groepen opgeteld (over 2018) 11 miljard euro bedroeg. Daarbij wordt nog geen rekening gehouden met de cijfers van Magneti Marelli en Faurecia, twee toeleveranciers voor de auto-industrie die tot op heden (deels) eigendom waren van respectievelijk FCA en PSA.

De hoofdzetel van de nieuwe alliantie zal in Nederland gevestigd zijn, en Carlos Tavares, vandaag CEO van PSA, wordt als CEO de nieuwe operationele nummer één van de fusiegroep. De huidige baas van FCA, John Elkann, wordt voorzitter van de raad van bestuur. Die raad zal bestaan uit 11 leden, waarvan vijf door FCA aangesteld (waaronder Elkann) en vijf door PSA. Ook Tavares zal deel uitmaken van die raad, als CEO van de groep.

Aangezien de geplande fusie nu ook officieel door beide groepen is aangekondigd, lijkt de kans klein dat er nog problemen optreden, waardoor de fusie in de zeer nabije toekomst ook helemaal officieel zal zijn.

Deel op

Lees meer over

Stijn Blanckaert

Stijn Blanckaert (°1974) is al van kindsbeen af gepassioneerd door auto’s en maakte er zijn beroep van. Hij houdt van pk’s, of ze nu uit een V8 of een elektromotor rollen… Na jaren in de leasing- en fleetsector schrijft hij sinds 2016 voor Autonieuws.be waar hij onder meer gespecialiseerd is in economisch nieuws.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

Autonieuws

Ook op


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.