Uitlaat

© Hyundai

Gemiddelde CO2-uitstoot nieuwe auto’s gestegen

29 juni 2020
Door Stijn Blanckaert
Het Milieuagentschap van de Europese Unie maakte zopas voorlopige gegevens bekend waaruit blijkt dat de CO2-uitstoot van nieuwe auto's in Europa in 2019 voor het derde achtereenvolgende jaar gestegen is. Dat betekent meteen dat het nog moeilijker wordt voor de autoconstructeurs om te voldoen aan het Europese CO2-uitstootobjectief van 95g voor 2020 en 2021 en wijst nogmaals op de dringende nood aan elektrificatie van de vloot.



De gemiddelde uitstoot van nieuwe auto's die in de 27 lidstaten van de EU plus het Verenigd Koninkrijk, IJsland en Noorwegen worden ingeschreven, bedroeg in 2019 122,4 gram CO2 per km. Dat is volgens het milieuagentschap van de EU een stijging van 1,6 g/km ten opzichte van 2018. Hoewel die 122,4 gram ruim onder de EU-doelstelling van 130 g/km voor vorig jaar ligt is ze nog ver verwijderd van de strengere EU-doelstellingen voor dit en volgend jaar.

Concreet zullen de autoconstructeurs als ze willen voldoen aan het vooropgestelde gemiddelde van 95 gram, hun uitstoot vanaf 2019 met nog eens 22 procent moeten verlagen omdat ze zoals het er nu voorstaat absoluut het risico lopen dat de strengere EU-doelstellingen niet worden gehaald, wat voor astronomische boetes kan zorgen. Het zal dus noodzakelijk zijn om de brandstofefficiëntie van de verkochte auto’s te verbeteren, met extra nadruk op de inzet van nul- en lage-emissievoertuigen.

De invloed van de SUV’s

De emissies zijn volgens het milieuagentschap gestegen doordat de minder zuinige SUV's hun marktaandeel verder hebben vergroot en vorig jaar 38 procent van de verkoop van nieuwe auto's in Europa voor hun rekening namen. Ook de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe bestelwagens is in 2019 voor de tweede keer op rij gestegen.

Elektrische en hybride voertuigen waren in 2019 goed voor 3,5 procent van de verkoop van nieuwe auto's. Dat aantal is trouwens ietwat vertekend, omdat Noorwegen 56 procent van de inschrijvingen van dergelijke auto’s voor zijn rekening nam.

Premies

De instorting van de autoverkoop door de coronacrisis maakt een en ander extra moeilijk, al blijkt bijvoorbeeld in Frankrijk dat de stimulerende maatregelen die de overheid heeft voorzien voor wie milieuvriendelijke (geëlektrificeerde) auto’s koopt hun nut bewijzen, met een opmerkelijke stijging van de verkoop van dergelijke voertuigen.

De Europese Commissie heeft er bij de lidstaten op aangedrongen om stimuli voor schonere auto's in te voeren en te investeren in oplaadinfrastructuur voor elektrische auto's om de autofabrikanten te helpen de emissiedoelstellingen te halen. Terwijl niet alleen Frankrijk maar ook Duitsland al een pakket maatregelen voor de aankoop van elektrische voertuigen hebben genomen als onderdeel van hun economische herstelpakketten voor het coronavirus is het op dat vlak oorverdovend stil in ons land, en hebben noch de regio’s, noch de federale overheid plannen om de autosector te ondersteunen.

Bron: Automotive News Europe

Deel op

Lees meer over

Stijn Blanckaert

Stijn Blanckaert (°1974) is al van kindsbeen af gepassioneerd door auto’s en maakte er zijn beroep van. Hij houdt van pk’s, of ze nu uit een V8 of een elektromotor rollen… Na jaren in de leasing- en fleetsector schrijft hij sinds 2016 voor Autonieuws.be waar hij onder meer gespecialiseerd is in economisch nieuws.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

Autonieuws

Ook op


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.