Ford verbouwt momenteel zijn fabriek in het Canadese Oakville. Het was aanvankelijk de bedoeling daar een nieuwe generatie elektrische SUV’s in elkaar te steken, maar de Amerikaanse autoreus heeft zijn plannen nu toch ‘lichtjes’ bijgestuurd. Er zullen vanaf 2026 pick-ups van het type Super Duty van de band rollen. Die krijgen geen elektrische aandrijving, wel joekels van verbrandingsmotoren. Alweer geen goed nieuws voor wie meent dat we ons best allemaal zo snel mogelijk (enkel nog) elektrisch verplaatsen.
Ford drukt er wel op dat het project rond zijn grote elektrische SUV zeker niet definitief geschrapt is, het laat zelfs verstaan dat de nog altijd stijgende populariteit en dus ook verkoop van grote pick-ups met verbrandingsmotoren voor extra geld zorgt om de ontwikkeling van EV’s mee te financieren. Dat die laatste ook en misschien zelfs vooral in Noord-Amerika weer wat verder in het verdomhoekje geraken, lijkt ondertussen wel duidelijk. Eerder deze week gaf ook General Motors toe dat recent nog heel ambitieus klinkende EV-plannen allicht naar ‘beneden’ worden bijgestuurd. Het voor 2025 beloofde miljoen elektrische auto’s zal, aldus CEO Mary Barra, niet worden gehaald. Ze raken daar ooit wel, luidt het bij GM, maar het zal dus toch wat langer duren.
In Canada wordt de in Oakville Electric Vehicle Complex te herdopen Ford-fabriek dus toch nog niet meteen een nieuw ‘centrum’ voor elektrische auto’s. De er al deels gedane investering wordt verder opgevoerd, zij het dan om er vanaf 2026 nog meer van die zogeheten heavy duty trucks te bouwen. De imposante en voor het slepen van zware lasten bedoelde pick-ups uit het F-Series Super Duty-gamma van Ford behoren al vele jaren tot de beste en ook populairste in Noord-Amerika, de fabrieken in Kentucky en Ohio kunnen de vraag op dit moment zelfs nog nauwelijks aan. Vandaar dat er jaarlijks tot 100.000 extra exemplaren zullen worden geassembleerd in Canada, de plaatselijke vakbond toonde zich alvast verheugd over de positieve impact die dat op de werkgelegenheid zal hebben. In Oakville zijn er al zeker 1.800 jobs verzekerd, in de motorenfabriek in het evengoed Canadese Windsor komen er nog 150 bij.
Ford moet nu wel nog beslissen waar en dus ook wanneer het zijn grote elektrische SUV, die tot zeven zitplaatsen zal bieden, gaat bouwen. De tegenvallende vraag naar dat soort auto’s maakt allicht dat er wat minder haast mee gemoeid is. Al luidt het wel dat het project niet echt vertraging zal oplopen. Voor de pick-ups wordt trouwens ook future multi-energy technology beloofd, het is natuurlijk wel de bedoeling die gevaartes ook wat CO2-vriendelijker te maken. Het is ondertussen ook bekend, omdat het bedrijf het zelf heeft toegegeven, dat Ford momenteel enorm veel geld verliest met de al bestaande elektrische modellen. Waarbij dus nog maar eens blijkt dat er toch wel een grote kloof tussen ‘moeten’ en ‘willen’ blijft bestaan, daar hebben we de laatste tijd al wel vaker over... moeten berichten.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853