Uitlaat

© Ford

Ford betaalt Volvo om aan Europese CO2-doelstellingen te voldoen

30 oktober 2020
Door Stijn Blanckaert
Ford Motor zal zijn CO2-uitstoot samenvoegen met Volvo Cars om te voorkomen dat het van de Europese Unie een boete krijgt voor het niet behalen van de CO2-uitstootobjectieven voor 2020. De reden? De batterijproblemen van de Kuga PHEV die het aantal ingeschreven Fords met extra lage uitstoot momenteel beperken.

Zoals bekend moeten de constructeurs die in Europa nieuwe auto’s willen verkopen voldoen aan strenge CO2-normen. Als ze het per merk vooropgestelde gemiddelde niet halen worden ze veroordeeld tot het betalen van enorme boetes. Om die boetes te vermijden kunnen constructeurs echter samenwerken een een “pool” vormen waarbij de verkopen van verschillende merken worden samengeteld. Op die manier kan een constructeur die onder het opgelegde objectief zit zijn ‘overschot’ verkopen en andere constructeurs helpen om zo aan hun objectief te voldoen. Dat is een aanzienlijke bron van inkomsten voor de merken die uitstootrechten kunnen verkopen, maar kost de merken die er een beroep op doen nog steeds minder dan de astronomische boetes van de EU.

Het bekendste voorbeeld van een dergelijke samenwerking is dat van FCA (Fiat Chrysler Automobiles) en Tesla. Tesla ontvangt honderden miljoenen euro’s van de Italo-Amerikaanse groep in ruil voor uitstootrechten en FCA vermijdt zo de nog veel hogere boetes. Ook Volkswagen Group bundelt zijn emissies met zijn Chinese joint venture partner SAIC Motor en MG Motors. 

Ford had eerder deze maand al gezegd dat het de stap naar een “pooling”-oplossing zou moeten zetten om te voldoen aan de EU 2020-emissieregelgeving nadat het gedwongen werd de verkoop en leveringen van zijn belangrijkste lage-emissiemodel, de plug-in hybride versie van de Kuga SUV, tijdelijk stop te zetten vanwege een batterijverwarmingsprobleem. Ford moest in augustus 20.808 Kuga plug-ins terugroepen nadat een aantal voertuigen in brand was geschoten.

Ford zal daarvoor samenwerken met Volvo dat samen met nevenmerk Polestar perfect op schema ligt om ruim onder de aan haar opgelegde EU-doelstelling van 110,3 gram per km voor 2020 te blijven. In acht maanden tijd bedroeg de CO2-uitstoot van beide merken volgens gegevens van marktonderzoeker JATO Dynamics 103,1 g/km.

Ford maakt niet bekend hoeveel het aan Volvo zal betalen om zich bij de pool aan te sluiten, maar het gaat vanzelfsprekend over enorme bedragen. Ook Volvo weigerde commentaar te geven, en zei alleen dat de "resulterende inkomsten uit de overeenkomst zullen worden geherinvesteerd in nieuwe groene technologieprojecten".

Ford lag volgens Transport & Environment aan het eind van de eerste helft van het jaar binnen 1,4 g/km van zijn CO2-doelstelling van 98 g/km gemiddeld. Op basis daarvan voorspelde de groene lobbygroep dat het merk op koers lag om aan zijn CO2-verplichtingen in Europa te voldoen, maar de problemen met de Kuga PHEV hebben ddaar dus een stokje voor gestoken waardoor de samenwerking met Volvo noodzakelijk werd.

Door de samenwerking komen Ford en Volvo elkaar terug tegen na tien jaar. Tot 2010 maakte Volvo namelijk deel uit van Ford, dat de Zweedse autofabrikant ten aan het Chinese Geely verkocht.

Deel op

Lees meer over

Stijn Blanckaert

Stijn Blanckaert (°1974) is al van kindsbeen af gepassioneerd door auto’s en maakte er zijn beroep van. Hij houdt van pk’s, of ze nu uit een V8 of een elektromotor rollen… Na jaren in de leasing- en fleetsector schrijft hij sinds 2016 voor Autonieuws.be waar hij onder meer gespecialiseerd is in economisch nieuws.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

Autonieuws

Ook op


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.