Het is grote crisis bij Volkswagen, dat is bekend. Bij de grote Stellantis-groep wordt er momenteel echter ook niet veel meer gelachen. De verkoopcijfers van verschillende merken vallen tegen, in Europa zorgt nu vooral Fiat voor de grootste kopzorgen.
Je moet al een gezegende leeftijd hebben om je nog te herinneren dat Fiat ooit een van de grootste spelers in Europa was en zelfs in België bij momenten de verkooplijsten aanvoerde. Dat was de tijd van de 127, 128, 124 en nog wel enkele andere succesnummers. Maar die jaren liggen ondertussen dus echt wel al ver achter ons.
Vandaag maakt het Italiaanse merk, net als onder meer Citroën, Opel en Peugeot, deel uit van de grote Stellantis-groep. Daar gaat dus al een tijdje een en ander fout. De tot voor kort nog voor heel wat dollars zorgende verkoop op de Noord-Amerikaanse markt valt tegen, de winstcijfers dalen, er zijn betrouwbaarheidsproblemen met verschillende modellen, het in onder meer België ingevoerde (nieuwe) agentschapsmodel jaagt meer potentiële klanten weg dan er worden aangetrokken en er zijn dan ook nog eens de alsmaar luider klinkende protesten van dealers en vakbonden.
In Europa lijken de problemen momenteel het grootst bij Fiat. Dat liet de ooit heel populaire Punto zonder rechtstreekse opvolger met pensioen gaan, de Italianen meenden de klanten immers wel te kunnen behouden met de uitbouw van een heus gamma rond de kleine 500. Maar alleen het stadswagentje zelf bleef scoren, modellen als de 500L en 500X deden dat veel minder. Terwijl de alsmaar luider gecontesteerde CEO Carlos Tavares al liet verstaan dat verlieslatende merken niet per se in leven hoeven te worden gehouden en er regelmatig geruchten over een mogelijke verkoop van Maserati opduiken, is het momenteel dus vooral Fiat dat met de grootste crisis wordt geconfronteerd.
In het eigen Italië werden in oktober nog geen 9.200 Fiats verkocht, daarmee scoorde het op een derde plaats slechter dan Volkswagen en Toyota. Zonder de er nog altijd populaire maar wel verouderde Panda, zou Fiat slechts op de... 19de plaats van de rangschikking staan. In Europa was het marktaandeel tussen begin januari en eind september al gekrompen tot 3 procent, een verlies van een halve procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Erger nog, in (enkel) september bedroeg het nog amper 2,1 procent.
De elektrische en stevig geprijsde 500 doet het niet goed en ook de eind vorig jaar gelanceerde 600 levert niet de verhoopte resultaten op. In de fabriek in Turijn zal wel terug een hybride 500-variant met dus nog een verbrandingsmotor én een lagere prijs worden gebouwd, maar die zal pas begin 2026 klaar zijn. Het geeft heel goed aan waar het schoentje momenteel wringt. Fiat is al een tijdje geen grote of zogeheten algemene autoconstructeur meer, maar mist dus ook de producten waarmee in de populair(st)e nichesegmenten kan worden gescoord.
Een deel van de beslissingen die tot de huidige en dus best wel problematische situatie hebben geleid, werd nog door de voormalige FCA-baas Sergio Marchionne genomen. Die oordeelde dat Fiat niet meer in ‘alle’ marksgementen moest actief zijn. Waarop hij dus ook de (Grande) Punto zonder rechtstreekse opvolger uit het aanbod liet schrappen en het merk geen model meer had in een markt waarin het nochtans vele decennia een hoofdrol speelde. In de top tien van de best verkochte auto’s in Italië staan vandaag modellen als de Dacia Sandero, Opel Corsa, Peugeot 208, Renault Clio en Toyota Yaris. Maar, wegens gebrek aan een model voor de categorie van de stadswagens, dus geen Fiat meer.
De SUV-achtige 600 lijkt het ‘gat’ niet te kunnen vullen, hij was in oktober slechts goed voor 1.230 klanten. In dezelfde maand werden er wel bijna 4.600 bestellingen voor de technisch identieke en in dezelfde Poolse fabriek gebouwde Jeep Avenger genoteerd, dat zegt het eigenlijk helemaal. De 600 lijkt dan ook zowat hetzelfde lot te ondergaan als eerder de 500L en 500X, zoals al gezegd evengoed weinig succesvolle pogingen om klanten met een eerder beperkt budget te verleiden.
Er wordt nu veel verwacht van de toekomstige Grande Panda, die komt met zowel een elektrische aandrijving als benzinemotoren op het Smart Car-platform en moet Fiat volgend jaar echt wel terug op de rails krijgen. Het autootje heeft hippe looks en onderscheidt zich alvast visueel van technisch quasi identieke producten van zustermerken als Citroën en Opel, afwachten of dat de juiste tactiek is. Als het model echter geen (groot) succes wordt, ziet de toekomst van het merk er beslist niet goed uit. Toch niet in Europa, in Brazilië blijft Fiat net wel stevig scoren. Eind september stond de teller er voor dit jaar al op 207.433 auto’s, dat waren er bijna zoveel als in de hele Europese Unie.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853