De Italiaanse autolobby heeft zijn slag dus thuisgehaald. Ferrari en Lamborghini ontspringen de CO2-dans en mogen na 2035 toch nog benzinemotoren blijven bouwen. Ook Bugatti behoort tot de uitzonderingsgevallen.
Eerder had de Europese Volkspartij (EVP) ervoor gepleit om in 2035 nog 10 procent wagens met alternatieve brandstoffen met laag CO2-gehalte toe te laten, met als argument dat een volledige ban tienduizenden jobs zou kosten. Dat voorstel werd weggestemd in Straatsburg: de ban op de verbrandingsmotor geldt voor alle constructeurs, met uitzondering dus van enkele exoten. Zij krijgen ook geen tussentijdse CO2-doelen tegen 2030 opgelegd.
Porsche vangt bot
De wetgevers stemden ook tegen een amendement dat autofabrikanten in staat zou stellen credits te kopen voor zogenaamde e-fuels: synthetische brandstoffen die worden gemaakt met behulp van afgevangen kooldioxide en waterstof uit hernieuwbare bronnen.
Daarmee krijgt Porsche het deksel op de neus. De Duitse sportwagenbouwer heeft al tientallen miljoenen geïnvesteerd in een e-fuelfabriek in Chili en ziet koolstofneutrale benzine als dé oplossing om de iconische 911 in leven te houden. In Europa vangt Porsche bot, maar op andere continenten zou de 911 zijn carrière misschien wel kunnen voortzetten met de legendarische flat six.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853