Uit cijfers die werden vrijgegeven door ACEA, de Europese vereniging van automobielconstructeurs, blijkt dat de Europese automarkt het in 2023 goed deed, met 13,9 procent meer inschrijvingen dan in 2022 en 10,5 miljoen stuks in totaal. VW Group was de nummer één en bleef Stellantis en Renault Group voor over heel 2023.
In 2023 groeide de Europese automarkt (EU) met 13,9% ten opzichte van 2022, tot een volume van 10,5 miljoen eenheden over het hele jaar. Alle EU-markten groeiden in het afgelopen jaar, behalve Hongarije (-3,4%). Op de meeste markten werden net zoals bij ons (+30,1%) winsten met dubbele cijfers geboekt, waaronder drie van de grootste: Italië (+18,9%), Spanje (+16,7%) en Frankrijk (+16,1%). Duitsland daarentegen noteerde een meer bescheiden stijging van slechts 7,3%.
Intussen groeit het aantal elektrische auto’s gestaag. Batterijen en een of meer elektromotoren zijn met een aandeel van 14,6% in de immatriculaties nu de derde meest populaire aandrijfvorm, na benzine (35,3%) en de ‘full hybrids’ (25,8%). Er werden dus ook minder diesels (13,6%) gekocht dan elektrische auto’s, wat voor het eerst het geval is.
Marktaandeel inschrijvingen EU per brandstofsoort in 2023 (bron ACEA)
In totaal werden in de EU meer dan 1,5 miljoen BEV’s ingeschreven in 2023, wat 37% meer is dan in 2022. De full hybrids (dus zonder stekker) waren goed voor 2,7 miljoen auto’s in de EU en dus meer dan een kwart van het totaal. Het aantal inschrijvingen van plug-inhybrides liep met 7% terug ten opzichte van 2022. Deze aandrijfvorm is nog goed voor 7,7% van het totaal.
In totaal werden 3,7 miljoen benzinewagens verkocht in de EU, wat van deze aandrijfvorm met voorsprong de populairste maakt (35,4%), al ligt het aandeel van de benzinewagen daarmee net wat lager dan in 2022 (36,4%). Diesel zet zijn neerwaartse trend verder en in totaal schreven de Europeanen vorig jaar nog 1,4 miljoen zelfontbranders in, wat 13,6% marktaandeel betekent, terwijl dat in 2022 nog 16,4% was.
Met 10.547.716 inschrijvingen deed de Europese markt voor nieuwe auto’s het in 2023 dus 13,9% beter dan in 2022, toen dat aantal nog 9.263.509 bedroeg. Het grootste autoland is Duitsland, waar vorig jaar 2.844.609 auto’s werden ingeschreven. Ook de nummers twee en drie, Frankrijk en Italië, zitten met respectievelijk 1.774.723 en 1.565.331 auto’s boven het anderhalf miljoen. Spanje, het vierde grootste autoland in 2023, haalde met 949.359 stuks de magische grens van het miljoen nieuwe auto’s net niet.
Inschrijvingen per land en brandstofsoort in Europa – 2023 (bron ACEA)
Als we kijken naar de inschrijvingen in de EU per autobouwer prijkt Volkswagen Group met onder meer VW, Skoda, Audi, Seat, Cupra en Porsche met een grote voorsprong op de eerste plek. De VW Group wist 2.753.053 auto’s in te schrijven in de EU, een groei van 18% ten opzichte van 2022. Stellantis, met Peugeot, Fiat, Opel/Vauxhall, DS Automobiles, Alfa Romeo, Jeep, Citroën, Abarth, Lancia en Chrysler, was Europa’s tweede in 2023, met 1.880.083 auto’s, een bescheiden groei van 2,9%.
Renault vervolledigde het EU-podium met in totaal 985.248 Renaults, Dacia’s en Alpines (+16,9%). Hyundai Group (Kia en Hyundai) en Toyota Group (Toyota en Lexus) zijn met 885.626 en 728.727 stuks vierde en vijfde.
Inschrijvingen in de EU per merkengroep in 2023 (bron ACEA)
De procentueel grootste groei in de EU was in 2023 voor rekening van Tesla, dat met 279.042 ingeschreven exemplaren 89,2% beter deed dan in 2022, toen dat er nog 147.457 waren.
Ford was op Europees vlak de enige grote constructeur die in 2023 minder goed deed dan in 2022. Met 362.805 stuks schreef het Amerikaans-Europese merk -4,6% minder auto’s in dan de 380.289 van 2022.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853