Uitlaat

Europese autofabrikanten aanvaarden einde verbrandingsmotor in 2035

28 februari 2024
Door Stijn Blanckaert

Ongeacht het resultaat van de Europese parlementsverkiezingen van dit jaar zullen de Europese autofabrikanten het geplande verbod op de verkoop van nieuwe auto’s die rijden op fossiele brandstoffen vanaf 2035 niet aanvechten. Dat zegt Luca de Meo, de CEO van Renault die ook voorzitter is van de Europese autoconstructeursfederatie ACEA.

 

Er is tegenwoordig heel wat te doen rond de met rasse schreden naderende datum van 1 januari 2035, vanaf wanneer het in de EU niet langer toegelaten zal zijn om nog nieuwe auto’s of bestelwagens in te schrijven die op fossiele brandstoffen rijden. Er is heel wat scepsis rond de haalbaarheid van die datum die op dit moment nog minder dan 11 jaar van ons verwijderd is. 

Geen verzet gepland 

Toch ziet het er niet naar uit dat de Europese autoconstructeurs alles op alles zullen zetten om dat verbod ongedaan te maken. Zo zullen de Europese autofabrikanten het besluit van de Europese Unie niet aanvechten, ongeacht wat de resultaten van de Europese verkiezingen zijn. Dat bleek uit een verklaring van ACEA-voorzitter de Meo, die eveneens CEO is van Renault Group. Volgens hem is “het verbod op fossiele brandstoffen in 2035 effectief haalbaar als aan de juiste voorwaarden wordt voldaan”, meldt Reuters. 

De Meo zei op het Autosalon van Genève dat de auto-industrie "als leiders uit het bedrijfsleven... de verantwoordelijkheid heeft om niet tegen de verordening in te gaan".

"We vechten 2035 niet aan en moeten er nu werk van maken. Het verbod is potentieel haalbaar, maar dan moeten wel de juiste voorwaarden worden gecreëerd", voegde hij eraan toe. 

Overheidssubsidies en laadinfra 

Zonder te specifiëren over welke voorwaarden dat dan gaat lijkt het duidelijk dat de Meo nogmaals onderstreepte dat de autofabrikanten van mening zijn dat meer overheidssubsidies en een sterke uitbouw van oplaadinfrastructuur absoluut noodzakelijk zijn om de vraag naar EV's te stimuleren en de massale overstap aan te moedigen. 

Hoe dan ook maakt de vertegenwoordiger van de autobouwers met zijn uitspraak duidelijk dat ook als de Europese Commissie na de verkiezingen anders samengesteld is, er geen pogingen zullen worden gedaan om de genomen besluiten om te keren. De reden is volgens de Meo dat de industrie al miljarden heeft geïnvesteerd in elektrificatie en dat dit verloren zou gaan als de uitfasering van de verbrandingsmotor zou worden geschrapt. "De industrie kan op geen enkele manier terug naar af.” 

Het is inderdaad zo dat de meeste constructeurs zich intussen hebben neergelegd bij de beslissing van de EU en al miljarden hebben geïnvesteerd in de transitie naar elektrisch rijden. Die investering moet renderen. Dat is op dit moment echter niet evident, gezien de trager dan verwachte groei van de vraag naar elektrische auto’s en de scherpe concurrentie uit China.  

Deel op


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.