Europees Parlement beslist: niet 55 maar 60 procent minder CO2 tegen 2030!
07 oktober 2020
Door Stijn Blanckaert
Het Europees parlement heeft de klimaatdoelstellingen voor 2030 nogmaals aangescherpt, meldt Automobilwoche. In plaats van een daling van de Europese CO2-uitstoot van 55 procent tegen 2030 stelt het nu een daling van 60 procent voorop. Het wordt dus nog moeilijker voor de industrie en zeker voor de autosector om aan de Europese objectieven te voldoen.
Het Europees Parlement roept in een nipt goedgekeurde motie op tot een vermindering van de broeikasgassen met 60 procent tegen 2030. Het gaat daarmee aanzienlijk verder dan eerdere voorstellen én overtreft daarmee ook de door de Europese Commissie voorgestelde vermindering van broeikasgassen met ten minste 55 procent. Tot vandaag was het doel een afname met 40 procent. De referentiedatum waar naar wordt gekeken is de uitstoot in 1990.
Omdat in het voorstel van de Europese Commissie de CO2-opslagcapaciteit van bossen en bodems kon worden meegeteld voor de klimaatdoelstelling vond een aantal leden van het Europees Parlement dat dit een verwatering van de klimaatdoelstelling was. Uiteindelijk stemden 352 leden van het Europees Parlement voor de doelstelling van 60 procent, waren 326 tegen en onthielden 18 parlementsleden zich.
Vertrekkend van dit objectief zal het Europees Parlement de onderhandelingen met de EU-landen moeten voeren met als doel om voor eind december tot een akkoord te komen.
Dat de groene beweging de verscherpte ambitie toejuicht is logisch, maar er klinken ook kritische stemmen die vrezen voor zware gevolgen voor de economie.
Zeker voor de autosector zal het verder verstrengen van het objectief een financiële aderlating betekenen. Net op een moment dat de sector het door onder meer de coronacrisis maar ook door alle andere milieu- en klimaatdoelstellingen al niet onder de markt heeft. Dat een en ander de noodzaak van een versnelde uitrol van elektrische en geëlektrificeerde auto’s versnelt lijdt geen twijfel. Laten we hopen dat ook de lucht- en scheepvaart hun duit in het zakje zullen moeten doen, want daar zijn zeker nog grote verbeteringen mogelijk.