EU-parlement stemt deze week over minder strikt verbod op verbrandingsmotoren
07 juni 2022
Door Stijn Blanckaert
Deze week wordt in het Europees parlement gestemd over het al dan niet bijstellen van de plannen van Europa om de uitstoot van CO2 bij nieuwe auto’s tot nul te herleiden vanaf 2035. Die plannen zouden het namelijk totaal onmogelijk maken om vanaf dan nog nieuwe auto’s met verbrandingsmotoren te verkopen, maar nu wordt voorgesteld om de daling van de uitstoot te beperken tot 90%, waardoor er nog geen volledig einde zou komen aan verbrandingsmotoren.
Als het originele EU-plan om na 2035 alleen de verkoop van auto’s zonder CO2-uitstoot toe te laten in de 27-landen van Europese Unie goedgekeurd wordt zou dat het einde betekenen van alle auto’s met benzine-of dieselmotoren, al dan niet hybride, en zou enkel nog de verkoop van nieuwe elektrische auto’s zonder uitstoot mogelijk zijn.
Die Europese plannen passen in het "Fit for 55"-plan dat vorige zomer werd voorgesteld met als doel om de netto-uitstoot van broeikasgassen in de EU tegen 2030 met 55% te verminderen als tussenstap op weg naar een volledige Europese koolstofneutraliteit tegen 2050.
Vanaf 2035 dan toch geen totaalverbod op auto’s met verbrandingsmotoren?
Verschillende amendementen die door voornamelijk conservatieve parlementsleden werden ingediend willen de voorgestelde reductie van de CO2-uitstoot van nieuwe auto’s met 100%, een doelstelling die vorige maand nog door de milieucommissie van het Europese Parlement gesteund werd, nu beperken tot 90%. Het zijn die amendementen die deze week door het parlement zullen worden besproken, waardoor er – wanneer ze goedgekeurd worden – toch nog een mogelijkheid blijft bestaan om auto’s met verbrandingsmotoren te verkopen, al zal dat nooit om grote aantallen gaan gezien het uitstootobjectief ook bij een daling van 90% erg scherp is en weinig mogelijkheden overlaat voor benzine- en dieselmotoren.
Milieulobby wil net verder gaan
De bestaande regels met betrekking tot de uitstoot van voertuigen schrijven voor dat de gemiddelde CO2-uitstoot van het Europese nieuwe wagenpark ten opzichte van de cijfers van 2021 – waar 95 gram per kilometer het objectief is - in 2030 nog 37,5 procent lager moet liggen. Milieugroeperingen willen die regels nog verstrengen, met onder meer al een vermindering met 45 procent tegen 2027. Ze vragen Europa ook om een einde te maken aan de massa-aanpassingsfactor, die de opgelegde CO2-emissiedrempel verhoogt voor constructeurs die zwaardere auto’s verkopen. Ze vragen om hoe dan ook verder werk te maken van de geleidelijke afschaffing van alle nieuwe auto's met een verbrandingsmotor "zo dicht mogelijk bij 2030, maar niet later dan 2035".
Tegenover de milieulobby staat de auto-industrie waar het verbannen van de verbrandingsmotor vanaf 2035 gepaard zou gaan met het verlies van duizenden banen. Het is dan ook geen verrassing dat de autolobby oproept om het voorstel te temperen en een meer geleidelijke transitie naar elektrische auto’s mogelijk te maken.