Uitlaat

Door Trump ‘beloofde’ importheffingen zullen grote gevolgen voor vooral Duitse en Zuid-Koreaanse autobouwers hebben

17 februari 2025
Door Alain Devos

Het dreigement van Amerikaans president Donald Trump om hoge heffingen te voorzien voor in de Verenigde Staten ingevoerde auto’s zal een impact hebben op een handelsstroom van zowat 240 miljard dollar. Vooral Duitse en Zuid-Koreaanse merken kunnen zwaar worden getroffen.

 

De automarkt in de Verenigde Staten bestond in 2024 voor ongeveer de helft uit ingevoerde wagens. Volgens cijfers van Global Data, die Automotive News kon inkijken, wordt zowat 80 procent van de omzet van de Duitse Volkswagen-groep er met import gerealiseerd. Voor de Hyundai- en Kia-groep gaat het om 65 procent en voor Mercedes om 63 procent. Trump zei op 13 februari, toen hij het plan aankondigde om ‘wederzijdse’ tarieven voor diverse handelspartners toe te willen passen, dat auto’s een van de producten zijn waarvoor er extra heffingen kunnen komen.2 Door Trump beloofde importheffingen zullen grote gevolgen voor vooral Duitse en Zuid Koreaanse autobouwers hebben

Grote impact op winst 

Op 6 maart worden mogelijk al heffingen van 25 procent op invoer vanuit Canada en Mexico opgelegd, die zouden de bedrijfswinst van BMW, Mercedes, de in Noord-Amerika met verschillende merken ook heel actieve Stellantis-groep en het Volkswagen-concern al met zo’n 6 miljard euro kunnen doen krimpen. 

 Meerderheid van in de VS verkochte Volkswagens komt uit Mexico 

Om een concreet voorbeeld te geven, zowat 65 procent van de in de VS verkochte auto’s van het Volkswagen-moedermerk worden in Mexico gebouwd. Dat geeft meteen heel goed aan hoe groot het drama voor het Duitse bedrijf kan worden. Analisten die de gevolgen van het Trump-plan al probeerden in te schatten, zeggen dat Volkswagen dan zal moeten kiezen: de productiecapaciteit in de VS verhogen... of de markt helemaal verlaten. 2024 Jeep® Gladiator midsize pickup trucks drive off the final assembly line at the Toledo Assembly Complex.

Sterk geïntegreerde ketens 

Een grote en ‘brede’ heffing op alle ingevoerde wagens zal ingrijpende gevolgen hebben voor de hele industrie. De VS importeerde vorig jaar zowat 8 miljoen nieuwe personen- en bestelwagens met een totale waarde van meer dan 240 miljard dollar (circa 229 miljard euro), zo blijkt uit gegevens van het ministerie van handel. 

 Nooit eerder gezien ‘gat’ in de industrie 

Tientallen jaren van vrijhandelsovereenkomsten tussen de VS, Canada en Mexico hebben van Noord-Amerika een gigantisch centrum van autoproductie gemaakt, met sterk geïntegreerde toeleveringsketens over de verschillende landen van het continent. Die riskeren dus totaal ‘verstoord’ te raken als er in maart een importtarief van 25 procent komt. Ford-baas Jim Farley waarschuwde vorig week dan ook al dat de heffingen een “nooit eerder gezien gat” in de Amerikaanse auto-industrie zullen slaan. 2022 Ford Bronco Raptor

Cijfers om van te duizelen 

Nog wat cijfers om toch wel van te duizelen. Uit Mexico werden in de Verenigde Staten vorig jaar 2,96 miljoen auto’s ingevoerd, uit Zuid-Korea 1,54 miljoen, uit Japan 1,38 miljoen, uit Canada 1,07 miljoen en uit Duitsland bijna 450.000 (bron: US Commerce Department). Wat Mexico en Canada betreft, zijn daar ook auto’s (en onderdelen) van Amerikaanse autoconstructeurs bij. Het gaat dan om modellen van Ford, General Motors en de ‘lokale’ Stellantis-merken. Van de niet-Amerikaanse spelers vermelden we hierboven al de cijfers van Volkswagen, Hyundai-Kia en Mercedes, maar ook de alliantie tussen Renault, Nissan en Mitsubishi, BMW en Toyota zullen zwaar door de aangekondigde heffingen worden getroffen. 

Deel op

Lees meer over


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.