Intensief genoemde onderhandelingen tussen de Volkswagen-directie en de vakbonden hebben kort voor kerst nog voor een akkoord gezorgd waar alle partijen zich duidelijk in kunnen vinden. Vertegenwoordigers van de werknemers hebben het zelfs over een ‘kerstwonder’, er komen dus ook geen verdere stakingen.
Het raakte op vrijdagmiddag al bekend en werd in de loop van de avond ook door Volkswagen officieel bevestigd, zowat 70 uur onderhandelen heeft dan toch geleid tot een reddingsplan voor het in een zware crisis verzeilde bedrijf. Er komen ingrijpende wijzigingen voor de Duitse activiteiten van het merk, die houden onder meer het afvloeien van minstens 35.000 werknemers in. Er komen wel geen naakte ontslagen en zelfs geen loonsverlagingen én er worden ook geen fabrieken gesloten, op verschillende sites zal de productiecapaciteit wel aanzienlijk worden verminderd.
Er werd de voorbije weken al twee keer massaal gestaakt bij Volkswagen, zo’n 100.000 werknemers zorgden samen voor de grootste werkonderbrekingen in de 87-jarige geschiedenis van het bedrijf. Na liefst vijf onderhandelingsrondes stemde de directie er dus mee in om de tien Duitse fabrieken van het merk toch operationeel te houden. Er werd ook een nieuwe overeenkomst over werkzekerheid tot 2030 gesloten en er zouden dus ook geen mensen ‘verplicht’ moeten vertrekken. In ruil stemden de vakbonden ermee in om af te zien van een aantal bonussen, om het aantal tijdelijke werknemers en stagiairs af te bouwen en de capaciteit op vijf locaties in te krimpen.
De jaarlijkse productie wordt met 734.000 auto’s verminderd
“Geen enkele fabriek zal worden gesloten, niemand zal worden ontslagen om operationele redenen en de loonsovereenkomst wordt voor lange tijd veiliggesteld”, liet Daniela Cavallo, de voorzitster van de ondernemingsraad, weten. “Met deze overeenkomst hebben we een oplossing bereikt onder de moeilijkste economische omstandigheden.” In een apart persbericht zegt de Volkswagen-directie dat het met de vakbonden is overeengekomen om op een sociaal verantwoorde manier tegen 2030 toch meer dan 35.000 banen te schrappen via afvloeiingen. Dat zou toelaten om zowat 15 miljard euro aan ‘efficiëntieverbeteringen’ te realiseren. De capaciteit zal met 734.000 auto’s worden verminderd.
De maatregelen gaan hoe dan ook een pak minder ver dan wat Volkswagen tot voor kort nog aankondigde. Het ging toen over verschillende fabriekssluitingen, massale ontslagen en grote loonsverlagingen. Oliver Blume, CEO van de hele Volkswagen-groep, noemt de overeenkomst toch een nieuwe start voor Europa’s grootste autofabrikant. Er zijn ook al verschillende concrete ingrepen bekend, zo zal de productie van de nog altijd populaire Golf verhuizen van het Duitse Wolfsburg naar Mexico.
De productie van de Golf verhuist volledig naar Mexico
Die van elektrische modellen als de ID.3 en de Born van zustermerk Cupra wordt verplaatst van Zwickau naar Wolfsburg. Op de laatste locatie zal vanaf 2028 ook de elektrische Golf worden gebouwd. De Audi Q4 E-Tron blijft wel in Zwickau, dat wordt ook de locatie van een nieuw autorecyclageproject. De ID.4 en ID 7 blijven in Emden, in Dresden wordt de autoproductie eind 2025 wel volledig gestopt. Er worden nieuwe ‘mogelijkheden’ met eventueel ook een externe partner voor die fabriek gezocht, ze zal dus niet worden gesloten. Ook voor Osnabruck moet nog een ‘oplossing’ worden gevonden, die moet er tegen midden 2027 en het einde van de productie van de T-Roc Cabrio zijn.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853