Er werd vanuit gegaan dat de toekomst van Seat, een van de talloze merken in de Volkswagen-portefeuille, er geen meer was als autoconstructeur, maar als mobiliteitsmerk van de groep. Dat wordt tegengesproken door David Favest, bij D’Ieteren de Managing Director voor Seat en zustermerk Cupra, die updates én nieuwe modellen voor het Spaanse merk aankondigt.
In mei van vorig jaar schreven we nog dat het in 1950 opgerichte en sinds 1986 tot de Volkswagen Group behorende Seat vanaf 2030 niet langer actief zou zijn als klassiek automerk, maar zou vervellen tot het mobiliteitsmerk van de VW Group dat zich zou richten op deelauto’s, abonnementsformules en micromobiliteit. Dat werd toen ook officieel bevestigd door de merkverantwoordelijken, die stelden dat “Seat S.A. nog tot het einde van dit decennium – dus tot 2030 - zal doorgaan met het bouwen en bijschaven van de Ibiza, Arona en Leon met verbrandingsmotoren of als plug-inhybride” en dat “voor die datum al het doek zal vallen voor de SUV’s Ateca en Tarraco, en dat daarna het einde volgt voor Seat als automerk”.
Volgens David Favest, die sinds enkele maanden in ons land de leiding heeft over Cupra en Seat en die we ontmoetten bij de presentatie van de plannen van Cupra en Seat, is dat nieuws intussen achterhaald. Hij stelt dat Seat wel degelijk verder zal worden uitgebouwd als automerk, voornamelijk “gericht op jongeren, die hun eerste auto kopen en op zoek zijn naar een coole, betaalbare en betrouwbare auto.” Daarbij bevestigt Favest dat het merk voornamelijk zal focussen op particulieren en actief zal blijven met private lease-aanbiedingen zoals ze vandaag al doen met de opgemerkte publiciteitsacties voor de Arona en de Ibiza waarbij een full leaseprijs van respectievelijk € 10 en € 9 per dag wordt aangekondigd.
Favest belooft nog voor dit jaar de komst van een ingrijpend vernieuwde Leon, zegt dat ook de Ibiza en de Arona een opvolger krijgen én antwoordt niet ontkennend als we hem ter gelegenheid van de presentatie van de plannen van Cupra en Seat vroegen of er ook een kleiner, elektrisch model op de planning staat.
Tegelijk werd ook bevestigd dat de grotere SUV Tarraco geen opvolger meer krijgt, omdat die niet meer past in de nieuwe doelgroep voor het merk. De wat compactere Ateca, de middenklasse-SUV die tussen de kleine Arona en de grote Tarraco zit, krijgt ook nog een update.
Autobedrijf D’Ieteren viert dit jaar ook de veertigste verjaardag van de import van het Spaanse merk, dat in 1986 deel ging uitmaken van Volkswagen en dus al in 1984 toegevoegd werd aan de portefeuille van de invoerder, met de toen gloednieuwe eerste generatie van de compacte Ibiza als eerste model.
Die Ibiza is hét succesmodel van de constructeur, die er sinds 1984, bij de lancering van de eerste, door Giorgetto Giugiaro ontworpen generatie in totaal al zes miljoen stuks van aan de man wist te brengen.
Ook de C-segmenter Leon, waarvan de eerste generatie eveneens getekend werd door de bekende Giugiaro, is intussen aan zijn vierde generatie toe en bestaat al 25 jaar. Sinds de derde generatie van dat model (2013) is de Leon er ook als break.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853