Uitlaat

© Patrick Theunissen

CO2-boetes zullen bepaalde merken zwaar doen bloeden

22 februari 2020
Door Stijn Blanckaert
De Europese verplichting voor constructeurs om gemiddeld niet meer dan 95 g aan CO2 uit te stoten voor alle in 2020 en 2021 verkochte nieuwe auto’s in Europa dreigt voor bepaalde constructeurs erg pijnlijk te worden. Een onderzoek van internationaal adviesbureau PA Consulting dat door Auto, Motor & Sport werd aangehaald berekende hoeveel de verschillende constructeurs aan boetes zouden moeten betalen als ze de huidige modellenmix niet drastisch kunnen omgooien.

Het gemiddelde van 95 g CO2 per kilometer betekent dat een in Europa verkochte nieuwe auto dit en volgend jaar officieel niet meer dan 3,6 l/100 km diesel of 4,1 l/100 km benzine mag verbruiken, wat inderdaad erg laag is en moeilijk haalbaar is voor de doorsnee constructeur, zelfs met gebruik van de (voorlopig dubbel tellende) plug-inhybrides en elektrische auto’s met hun lage of nuluitstoot.

Zoals we in dit artikel reeds schreven moeten constructeurs die het hun opgelegde objectief niet halen een boete betalen van € 95 per gram boven het objectief van 95 g aan CO2 per in 2020 en 2021 in Europa nieuw verkochte auto.

Die 95 g is trouwens een gemiddelde, en elke constructeur heeft een eigen objectief dat afhangt van het gemiddelde leeggewicht van de verkochte auto’s. Zo bedraagt het objectief voor Volvo 108,5 g CO2 voor eind 2021 en dat van BMW 102,5, terwijl Honda 94g moet halen en VW 96,6.vartikelcosrijnDe hoogste boete zou -als de zaken blijven zoals ze zijn- door de Volkswagen-groep betaald moeten worden. Met een gemiddelde uitstoot van 109,3 g zitten ze nog 12,7g of 13% boven hun individuele objectief van 96,6 g CO2. Als we dat vermenigvuldigen met het aantal auto’s dat ze volgens PA Consulting zouden verkopen in de betreffende periode zou dat betekenen dat VW tegen een boete van niet minder dan € 4.504.000.000 aankijkt, wat niet minder is dan 32,4% van de winst die het concern in 2018 boekte.

FCA zou met een 2,46 miljard euro zelfs 49,5% van zijn winst uit 2018 aan boetes moeten betalen, Mazda niet minder dan 115,7% (met 877 miljoen euro aan boetes).

De meest dramatische situatie is die bij Jaguar Land Rover, dat nog 4,4g boven zijn individuele objectief van 130,6 g zou eindigen en daardoor 93 miljoen euro aan boetes zou mogen verwachten. Dat is peanuts vergeleken met de bedragen van Volkswagen of FCA, maar betekent wel dat ze maar liefst 404,3% van de winst in 2018 kwijt zouden zijn aan boetes.

Vanzelfsprekend zijn dit prognoses en kan alles nog veranderen door het verkopen van een groter aandeel auto’s met lage uitstoot, wat meteen ook de reden is waarom we verwachten dat de prijzen van elektrische auto’s en plug-inhybrides door de merken ondersteund zullen worden, en dat ze ook massaal ingeschreven worden door de constructeurs zelf of hun partners, om zo de objectieven dichter te benaderen. 

De studie van PA Consulting houdt ook nog geen rekening met de zogenaamde mogelijkheid van “Pooling”, waarbij constructeurs hun vloten samentellen om zo tot een beter gemiddelde te komen (denk aan de operatie waarbij FCA met Tesla samenwerkt en Mazda met Toyota).

Het is dus alle hens aan dek voor alle constructeurs, en in het bijzonder voor zij die grote bedragen aan boetes dreigen te moeten betalen, omdat dat geld niet meer geïnvesteerd kan worden in ontwikkeling en productie en dus tot (zware) verliezen kan leiden. Snel schakelen is de boodschap.

Deel op


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.